BMW’nin teknolojik spor otomobili, gelecek yıl plug-in hibrit altyapısını daha güçlü bir elektrik motoruyla tamamen elektrikliye döndürmeyi planlıyor.
BMW i departmanı şık coupesi i8 için, benzin-elektrik yapısının aksine tamamen elektrik gücüyle hareket edecek olan gelecek modelin prototipini hazırlıyor. Gizli sürdürülen bu program sonucunda i8, önemli ölçüde büyük bataryalara ve yüksek devir odaklı çalışan yeni elekrikli motor üçlüsüne sahip olacak. Bu hamle, BMW i departmanının 2010 yılına gelmeden üreteceğini belirttiği mevcut modellerin geliştirilme operasyonunun bir basamağı gibi görülüyor. Elektrik gücüyle ilerleyecek olan i8 için yapılan planlar BMW i departmanının yakıt hücresi prototipleri için geliştirdiği karbonfiber gövde üzerinde şekillenecek. Hidrojen depolamak için tasarlanan silindirik tanklar daha geniş olarak tasarlanan şaft tünelinde kendine yer bulacak. BMW Geliştirme Bölümü Başkanı Klaus Fröhlich, genişletilen şaft tüneli içinAutocar’a ‘Geniş bir şaft tüneli tasarlamamızdaki asıl düşüncemiz hidrojen tanklarından oluşan yeni bataryaya yer açmak’ açıklamasını yaptı. Eklenen bataryalara rağmen yeni modelin mevcut i8’den daha ağır olmayacağını belirten kaynaklar, 1485 kg’lik ağırlık ve 400 kilometrelik menzilin ipucunu verdiler. 4 tekerlekten çekiş sistemiyle sunulması beklenen model, gücünü 3 adet sürtünmesiz elektrikli motordan alacak. Elektrikli motorlardan bir tanesi ön kısımda konumlandırılırken diğer iki motor arka tarafta bugün kullanılan 1.5 litrelik 3 silindirli benzinli motorun yerini alacak. BMW tarafından geliştirilen bu ünitelerle elektrikli i8; mevcut modelin sahip olduğundan daha yüksek hıza çıkabilecek. BMW’nin yüksek devirli motorlarda harika bir tarihe sahip olduğunu hatırlatan içeriden bir kaynak elekrikli otomobil piyasasında diğer markaların motorlarından çok daha fazla devir çevirebilen elektrikli üniteleri için bu gelenekten ilham aldıklarını belirtti. Büyük güçler sağlamalarının yanı sıra yüksek devirli elektrikli motorların doğasının daha kompakt yapıda üretilmeye müsait olduğu da BMW kaynaklarından alınan bilgiler arasında. Standart haliyle ve tüm enstrümanlarıyla şu an yollarda gördüğümüz i8’ler 362 bg üretiyor. BMW elektrikli prototiplerinin güç çıkışları hakkında ağzı sıkı davransa da kaynaklardan alınan bilgilere göre elektrikli motorların her biri 270 beygir güç üretebilecek kapasiteye sahip. BMW’nin tam elektrikli i8’inin hidrojen yakıt hücreli prototipi 242 bg, yani petrol-elektrik kombinasyonlu mevcut modelden 120 bg daha az üretebiliyor.
YENİLENEN İ8’E GÜÇ VE VERİMLİLİK TAKVİYESİ
BMW daha güçlü, yere yakın ve 2+2 olarak makyajlamayı planladığı yeni i8’in testlerine başladı. Münih sokaklarında yakalanan i8, BMW’nin Formula E güvenlik aracından bir çok modifikasyon ve geliştirme izleri taşıyor. Bunlar arasında; ön kaputun altına yerleştirilmiş motorun ucundaki ekstra Gurney Flap’ten, modifiye edilmiş bir hava yarıcı üniteye kadar birçok öğe yer alıyor. Aracın arkasındaysa standart i8’lerde kullanılan cam bagaj kapağı, yerini karbonfiberle güçlendirilmiş ve sekiz ayrı hava deliğine sahip plastik bir mataryele bırakmış. Revize edilen bagaj kapağı; altında Formula E güvenlik aracından gelen iki adet sıcak hava tahliye fanı saklıyor. Bu fanlar aracın arkasında konumlandırılan 1.5 litrelik 3 silindirli benzinli motorun ve birlikte çalışan elektrikli motorların soğutma verimliliğini arttırmak için kullanılıyor. Modifiye edilmiş yeni i8’in kalbindeyse yeni lityum-ion bataryalar bulunuyor. X5 xDrive40e’den ödünç alınan üniteler 26As’lik bir değer sunuyor. Bataryalarla birlikte Qualcomm tarafından geliştirilen endüktif sarj sistemi de yenilikler arasında. BMW benzinli veya elektrikli motorlar için yapılan performans artışı ile ilgili yorumlara sessiz kalırken, bazı BMW mühendislerinden alınan gizli bilgilere göre yüzde 10’luk bir artış sonucunda toplam 390 beygirlik güç çıkışı bekleniyor. Süspansiyonlar üzerinde de vakit harcayan BMW, i8’in yüksekliğini 10 mm düşürmüş ve 245/35 profilli ön ile 285/30 profilli arka lastiklere 20 inçlik jantlarla birlikte yer vermiş.
YAZI:GREG KABLE
0 comments