Subaru Man TT rekorunu kırdı

Bu yılki Isle of Man TT yarışlarında, Mark Higgins 600 bg’lik oldukça modifiyeli bir Subaru WRX STI ile tur zamanı rekorunu kırmayı başardı. Otomobil kategorisinde bu yarışın rekorunu standarda yakın bir Subaru ile 2014 yılında yine Higgins kırmıştı. Bu yılki 17 dk 35.139 sn’lik değer ile eski rekorunu bir hayli geliştirmiş oldu. Bu değer, 60.7 km’lik etapta 207.2 km/s’lik hız ortalaması anlamına geliyor. Etap içinde maksimum ulaştığı hız ise Sulby’de şikana gelmeden önceki düzlükte geldi: 271.3 km/s. Karşılaştırmak gerekirse 2014’teki derecesi 19 dk 15.88 sn ve hız ortalaması 189.1 km/s’ydi. Subaru WRX STI Time Attack FIA kurallarına uygun olarak Banbury’deki Prodrive firması tarafından Subaru of America için hazırlanmış bir otomobil. Prodrive bildiğiniz üzere Subaru’nun tüm ralli ve endurans otomobillerini hazırlamış ve hazırlamakta olan firma. 2014’te hazırlanan otomobil ise standartlara çok yakın tutulmuştu. Sadece parkurdaki engebeler için süspansiyonu geliştirilmişti. Ancak bu kez iş biraz farklı olmuş. Bir yıldan daha az sürede hazırlanan Time Attack, birçok parçası ve elektroniğini WRC otomobilleriyle paylaşan 2.0 litrelik turbo bir motor kullanıyor. Normalde 6500 d/dak çevirebilen motor bu otomobilde 8500 d/dak’da sonlanıyor. Daha büyük bir turbo ve farklı işletim sistemiyle gücün 600 bg, tork değerininse 550 Nm civarında olduğu söyleniliyor. Total ağırlık ise 1200 kg altında. Prodrive, bu otomobilin güç/ağırlık oranının bir GT3 yarış otomobilinden farklı olmadığını iddia ediyor. Yüzde 75’I tam gaz olarak geçilen 37 km’lik bu dağ parkuru için özel hazırlanan otomobilin farklı bir setup’ı bulunuyor. Direksiyondan kumanda edilen şanzıman WRC’den alınma, ancak üçüncü vitesten sonraki dişli oranları yüksek hızlar için değiştirilmiş. Şu an 300 km/s yapabiliyor ve bu hızlarda da oldukça stabil olduğunu belirtiyorlar.

Tyres_warm

Bunun yanında Aston Martin GT yarış otomobillerinde kullanılan sürtünme azaltıcı bir elektronik sistem (DRS) bu otomobile de adapte edilmiş. Konsoldaki bir butonla aktive edilen sistem TT’nin uzun düzlüklerinde sürtünmeyi minimize ederken daha virajlı yerlerde downforce’u artırabiliyor. Süspansiyon ayarları bu yarış için çok önemli. Alçak otomobil virajlarda daha iyi olabilir, ama kasisli bölgelerde sorun yaratır. Bunun için STI’ın Exe-TC amortisörleri asfalt ralli otomobillerinkine yakın ayarlanmış, ancak ön tampon altı WRC’den oldukça uzun. Ama tabi ki bir pist otomobili kadar değil. STI’ın ayrıca taban kaplaması da baştan aşağı değil, çünkü bu tip kaplamalar ancak çok pürüzsüz asfaltta avantajlıdır. Lastikler ise BTCC’de kullanılan Dunlop’un Sport Maxx olarak seçilmiş. 2014’deki rekorda yol lastikleri kullanılmıştı. Yüksek ısılar Prodrive mekaniklerinin en çok dikkat ettikleri konulardı. Özellikle motor, şanzıman, diferansiyel ve lastik ısıları sürekli takip ediliyor. Yol otomobilleriyle en iyi derece 1990 yılında Tony Pond tarafoından elde edilmişti. Rover 827 Vitesse ile 22 dk 09.1 sn’lik zaman çıkarmıştı. 164.46 km/s ortalama ile TT etabında 160 km/s barajını geçen ilk otomobil olmuştu.

Time_to_go

Niye motorsporları gerekli?

MATT BURT

Subaru 2008’de Dünya Ralli Şampiyonası’nı bıraktı ve marka aynı kalmadı. Ralli Subaru’nun imajına bir doz testesteron enjekte etmişti ve ona sağlam, kullanışlı ve becerikli otomobiller üreten marka imajı katmıştı. Bu da profili yükseltti. Çekildikten sonra aslında tamamen elini ayağını çekmedi. Nürburgring 24 saat yarışları, Japonya GT yarışları, Amerika Ralli Şampiyonası ve şimdi de BTCC. Ama nedense Subaru kendini artık aile odaklı otomobiller yapar imajına bürünmeye çalışıyor, yani daha çok kişiye hitap etmeye… Fakat Subaru çok satan marka olmadı ve olamayacak da. Boxer motora ve 4 tekerlekten çekişe olan sevdası bitmedikçe… Hatta Subaru’yu burası için ikna etmek de kolay olmadı. Ama elde edilen başarı ve bunun getirdiği ses, onu tekrar global motorsporları sepetine dahil etmiş oldu.

MARK HIGGINS , ISLE OF MAN TT REKOR SAHİBİ

Otomobilin DRS sistemi çok büyük bir avantaj sağlıyor mu?

‘Kesinlikle. İlk çıktığımda ne sıklıkta kullandığımı görmek için takımın gözü üzerimdeydi. Otomobilin arkasında yeterince downforce yarattığını görmek istiyorlardı ve ilk kez burada kullandık. Rahatladılar ve ikinci çıkışta beni serbest bıraktılar. Ben de istediğim yerde kullandım.’

TT etabını ne kadar iyi tanıyorsun?

‘Bu yıl özellikle çok video seyrettim. Araç içi görüntüleriyle etabı ezberledim diyebilirim. Ama yine de oraya çıkınca işler değişiyor. En çok mutlu olduğum şeylerden biri cumartesi günü yaptığım ilk ısınma turuydu. Direkt çıktım ve doğru tempoyu yakaladım, hızlıydım. İki yıldır bu parkura çıkmamış olmama rağmen tatmin olmuştum.’

Kopilot olsa iyi olur muydu?

‘2011’de ilk geldiğim zaman yol notu çıkartmıştım ve bu, virajlarda çok işime yaradı. Ama şimdi yeniden onları okumam beni hızlandıramaz. Otomobile bir kopilot almak demek, koltukla birlikte ekstra 100 kg demek. Bu da sizi yavaşlatır.’

Bu yarışı ralliyle kıyaslar mısınız?

‘Buradaki zihinsel konsantrasyonu simdiye kadar hiçbir yerde yaşamadım. Yarış öncesi birkaç yerde takılıyorsunuz, ama koltuğa oturup derin bir nefes alıyorsunuz. Bu sadece size ilerideki birkaç önemli virajı hatırlamanız ve o virajlardaki hızları ayarlamanız için zaman kazandırıyor. Ama yine de çok düşünmemeniz daha iyi bence.’

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir