Sürüş İzlenimi | Mazda CX-5

Mazda’nın KODO tasarım dilini ve Skyactiv teknolojisini ilk kez kullanmaya başladığı SUV’u CX-5, aradan geçen 5 yılın ardından tamamen yenilendi. Biz de yeni Mazda CX-5’i uzun bir aradan sonra tekrar kullanma fırsatı bulduk.

2012 yılında duyurulan ve takip eden yıl yollara inen önceki nesil Mazda CX-5, Skyactiv motor teknolojisinin ilk kez kullanılmasıyla ve bugünün Mazda modellerine ilham veren KODO tasarım diliyle Mazda için önemli bir adımdı. Fakat gelişen teknoloji ve geçen yıllar karşısında çaresiz kalan CX-5 tamamen yenilenmekten kurtulamadı. Ortaya ise daha teknolojik, daha etkileyici ve iddialı yeni CX-5 çıktı.

Tasarımı ciddi boyutta değişen yeni CX-5, artık daha keskin çizgilere ve daha dinamik detaylara sahip. Güncel Mazda modellerinden tanıdığımız KODO çizgisine geçiş yapan yeni model, önde 10mm daha geniş. A sütunu yaklaşık 3.5 santim kadar geriye alınan yeni CX-5, daha keskin ön ızgara tasarımıyla ve daha uzun ön burnuyla roadster kardeşi Mazda 3’ten esintiler taşıyor. Dingil mesafesi değişmeyen otomobilin şasisine yapılan güncellemeler, %15 daha fazla burulma direncini işaret ediyor.

Mazda CX-5’in teknik altyapısı devrim niteliğinde bir değişiklik geçirmese de farklı konularda bir çok yenilenme çalışması yapıldığını biliyoruz. Örneğin direksiyon, süspansiyon ve fren sistemlerinde yapılan çalışmalar konfor-dinamizm dengesini daha iyi sağlamış durumda. Otomobili kullanmaya başladığınız ilk andan itibaren hissedilen bu değişiklik, artan izolasyon kalitesiyle birlikte kabin içinde yol ve rüzgar gürültüsü olmadan yapılan konforlu yolculuklara olanak tanıyor.

Jinba Ittai felsefesinin bir yansıması olarak sürücüsüyle sezgisel olarak bağ kurmaya çalışan CX-5, geliştirilen şasi ve direksiyon sistemiyle birlikte çok daha içgüdüsel olarak yönetilebiliyor. Dört tekerlekten çekiş sisteminin avantajını sonuna kadar kullanan yeni Mazda, fizik kurallarını zorlamaya başladığınızda önden kayma eğilimi gösteriyor. Bu noktaya gelmeden önce tutuşun kaybolacağını direksiyon sisteminde bariz bir şekilde hissettiren otomobil, güvenlik sisteminin yardımıyla kolayca çizgisine dönüyor. Rakiplerinin nispeten yumuşak ve esnek gövde hareketlerine karşılık fazlasıyla atletik davranan CX-5, standart yol konforu konusunda yer yer bu dinamikliğinin kurbanı oluyor ve sürüş konforundan fedakarlık ediyor.

2.0 litrelik Skyactiv-G motorla ve 6 ileri otomatik şanzımanla kombine edilen Mazda CX-5, 160 beygir güce ve 208 Nm torka sahip. Her ne kadar atmosferik motor ve otomatik şanzıman ikilisi 1500 kilograma yakın ağırlıkla gözünüzü korkutsa da CX-5 fazlasıyla ekonomik. Fabrika verisi olarak 6.6 lt/100km’lik bir ortalama tüketim değeri öngörülen Mazda CX-5, kolaylıkla bu rakamı yakalayabiliyor. Sıkışık trafik ve özensiz kullanımda bile ortalama 8-9 lt/100km’lik bir tüketim değeri elde ettik. “Sport” modunu kullanıma aldığınızda ise sürekli devir çevirmek isteyen motor, 6000 d/dak’da gelen maksimum gücüyle yeterli performansı sunuyor. Güç ünitesinin tek olumsuz yanı ise 4000 d/dak’da gelen 208 Nm’lik torkun yer yer hızlanma konularında boşluklar yaratması. Tabi bir de bu boşlukları destekleyen nispeten yavaş vites geçişleri var.

Yenilenme operasyonuyla birlikte kokpitinde ciddi bir değişim geçiren ve bir çok donanımı hanesine ekleyen yeni CX-5; elektrikli bagaj kapağı, 10 hoparlörlü BOSE ses sistemi, dur-kalk fonksiyonuna sahip adaptif hız sabitleyici, LED farlar, otonom fren yardımı gibi bir çok donanıma sahip. Mazda’nın otonom sürüş öncesindeki son adımları olarak değerlendirebileceğimiz sürüş destek sistemleri, CX-5’in sıkışık trafikte dur-kalk yaparak ilerlemesine ve tehlike durumunda otomatik fren yapmasına olanak sağlıyor. Çevre radarları sayesinde sürücüsünü tehlikeler karşısında sürekli uyaran otomobil, 12 LED panele sahip adaptif farlarıyla hatırı sayılır bir görüş mesafesi sunuyor.

Özelliklerinin yanında yapısal olarak da ciddi değişiklikler geçiren kokpit; kullanılan kaliteli malzemelerle, yeni direksiyon simidiyle ve gösterge paneliyle, deri koltuklarla ve azalan tuş miktarıyla daha sade fakat daha “premium” bir görünüme sahip. Konsolun ortasına yerleştirilen 7inçlik dokunmatik bilgi-eğlence sistemiyle araç ve multimedya sistemine doğrudan erişime izin veren otomobilde, vitesin hemen arkasına yerleştirilen kontrol kumandasıyla tüm menülere ulaşılabiliyor. İçgüdüsel olarak çalışan bilgi-eğlence sistemi ekranının fiyat etiketinin karşılığı olarak daha iyi grafiklere ve daha hızlı tepkilere ihtiyacı olduğu ise bir gerçek.

Halihazırda tek donanım paketi Power Sense ile satışta olan Mazda CX-5, 191.900 TL’lik bir fiyat etiketine sahip. Vergi dezavantajına rağmen rakipleriyle arasını çok fazla açmamaya gayret eden CX-5, herşeye rağmen sunduğu donanımlarıyla ve konfor-dinamizm dengesiyle şans verilemeyi hak ediyor. 

Yazı: Mehmet Akif Doğan

Fotoğraf: Gürkan Çağlar

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir