Bazı konseptler vardır, ilk görüşte aşık olur, bir an önce yollarda görmek istersiniz. Ama bazıları vardır, sadece gövde gösterisi için tasarlanmıştır, hiçbir zaman gerçek hayata geçemeyeceği o kadar bellidir ki. İşte Panamera Sport Turismo da bahsettiğimiz ilk konsept örneklerinden.
Bundan 5 yıl önce Paris Fuarı’nda rastlamıştım ona. Plug-in hibrit bir motordan bahsediliyordu ve sıradan Panamera’lardan daha büyük bagaj hacmi sunuyor, daha çok kullanışlılık sözü veriyordu. Panamera Sport Turismo konseptine ilgi ve olumlu yorumlar o kadar yoğun olmalı ki Matthias Müller üretimine onay verdi ve beş yıl sonra onunla tekrar buluştuk.
Mart ayında Cenevre Fuarı’nda tanıtılan seri üretim versiyonu ile Hırvatistan’ın büyülü güzellikteki sahil şeridi ve tertemiz asfaltlı virajlı yollarında iki güzel gün geçirdik.
Sport Turismo, ilk başta dört benzinli motorla geliyor: Panamera 4 330 bg/450 Nm’lik 3.0 lt V6 turbo makine ile gelirken 462 bg/700 Nm’lik 2.9 lt V6 biturbo motorlunun arkasında 4 E-Hybrid yazıyor. Diğer seçeneklerse 440 bg/550 Nm’lik 2.9 lt V6 biturbo 4S ve 550 bg/770 Nm ile en güçlü versiyon olan 4.0 litre V8 biturbo motora sahip Panamera Turbo Sport Turismo.
Biz ilk günümüz için en çok merak ettiğimiz 4 E-Hybrid’i seçtik. Ama öncesinde Panamera Sport Turismo’nun standart Panamera’dan ne farkı var, onlardan bahsedelim.
Öncelikle iki kardeşin de kabin dahil ön kısmının B sütununa kadar birebir aynı olduğunu söyleyelim. Daha uzun görünmesine karşın aslında boyları da birebir aynı: 5049 mm. Keza genişlik de 1937 mm ile aynı. Ancak yükseklik konusunda yarım santimlik bir fark var; tavan yapısı nedeniyle Sport Turismo daha yüksek. Bu durum, arka yolcular için daha geniş bir baş mesafesi anlamına geliyor. Arka koltuğa oturduğunuzda bunu hemen farkedebiliyorsunuz. Normal Panamera’nın tavanı sizin başınızdan itibaren alçalmaya başlarken Sport Turismo irtifa kaybetmeden ilerliyor. Ayrıca içeride çift sunroof olarak görülen panaromik cam tavan da başınız için biraz daha yer kazandırırken içeriyi de ferahlatıyor.
Arka koltuklar konusunda Sport Turismo’daki en büyük fark, ikinci sıranın 3 kişilik olabilmesi. Panamera ailesinde bir ilk olan ve Porsche’nin 4+1 olarak adlandırdığı bu oturma düzenini tabi ki opsiyon listesinden işaretlemeniz gerekli. Aksi takdirde, tıpkı Panamera gibi 2+2 düzeninde bir oturma alanıyla karşılaşırsınız. Ama ortada oturacak bu +1 yolcunun, iri şaft tüneli sayesinde kısa boylu olması şart.
Gelelim en farklı bölüme, yani bagaja. Bagaj kapağı tabi ki elektrikli. Ama bunun yanında arka koltuk sırtları da bagaj içinden elektrikli olarak indirilebiliyor. Böylece bir stationwagon otomobilde olduğu gibi dümdüz bir bagaj zemini yaratılabiliyor. 1390 litrelik bu hacme yükleme yapmak da düşük yükleme eşiği sayesinde kolay. Ama kim Porsche’siyle dolap taşımayı düşünür ki? Biz yine de değerleri iletelim: Normal Panamera’dan 20 litre daha geniş; 520 litre. Ama E-Hybrid’de bataryalar 95 litre kayba yol açıyor.
İşin daha etkileyici yanı, Sport Turismo’nun artan karoser yüzölçümüne rağmen sadece 20 kg daha ağır olması. Bu, en ağır Sport Turismo’nun 2190 kg olması anlamına geliyor. Bu fark da E-Hybrid’in 275 kg’lik batarya ve elektrik motorlarından kaynaklanıyor.
4 E-Hybrid’de benzinli motor olarak 2.9 lt’lik biturbo makine kullanılıyor, ama güçü Panamera 4’ün 3.0 lt’lik motorunun gücüne indirilmiş hali. 330 bg güç üzerine 136 bg’lik elektrik motoru eklenerek toplam güç değeri 462 bg’e ulaşıyor. Elektrik motorunun 400 Nm’lik tork değeri de toplam torkun 700 Nm’ye ulaşmasına neden oluyor. Bu sayede 100 km/s’ye 4.6 saniyede çıkan 4 E-Hybrid 100 km’de ortalama 2.6 lt gibi inanılmaz bir yakıt tüketimi değeri sunabiliyor.
Elektrik motoru, tüm Panamera’larda tek tip olarak kullanılan 8 ileri çift kavramalı PDK vites kutusunun içine yerleştirilmiş. Dolayısıyla elektrik gücü tüm akslara iletilebiliyor. Direksiyondaki sürüş modu butonunda yer alan ‘E’ modunda sadece elektrik gücü ile 140 km/s hıza ulaşabilen otomobilin elektrik menziliyse maksimum 50 km. Bu değer kulağa az gelebilir, ama normal kullanımda sürekli şarj edildiği için bir depoda 100 km’den fazla elektrik gücüyle ilerleyebilmek mümkün. Tabi arada benzin depo kapağının diğer yanında yer alan prizden şarj edebiliyorsunuz da.
Panamera Sport Turismo, aerodinamik yapısı ve ağırlığı nedeniyle standart Panamera’dan 3 km/s daha yavaş, 278 yerine 275 km/s’ye ulaşabiliyor. Panamera’nın bagajında yer alan ve destanlara konu olan açılabilen kanat, Sport Turismo’da görevini tavan spoylerindeki açılabilir kanada devrediyor. Dünyada bir ilk olarak gösterilen bu kanat 26 dereceye kadar kademeli olarak açılabiliyor. Ayrıca açılabilir panaromik tavanlı otomobillerde daha da açılarak ses ve rüzgar türbülansını da engelleyebiliyor.
Sport Turismo da Panamera ile aynı opsiyon ve donanım listesine sahip. PASM sertliği ayarlanabilir havalı süspansiyonlar Türkiye paketinde standart olarak gelirken, ayrıca bir dizel motor seçeneği yer alıyor. 4S Diesel’de 4.0 lt 422 bg ve 850 Nm güç değerlerine sahip bir motor yer alıyor.
Panamera Sport Turismo’nun Türkiye fiyatları 280 bin Euro’dan başlıyor 480 bin Euro’ya kadar uzanabiliyor.
Burak Ertem / Hırvatistan
0 comments