Yeni Alfa SUV’u V6 motorlu Macan’ı gözüne kestirdi

2017 yılında tanıtılması beklenen Alfa Romeo Stelvio, twin-turbo V6 motoru ile performans tutkunlarına hitap edecek.

Alfa Romeo tarihinin ilk SUV modeli büyük ihtimalle Stelvio isminde olacak. Otomobilin kaputunun altında İtalyan üreticinin yüksek performanslı V6 motorunun yer alması ve performans tutkunlarına hitap etmesi bekleniyor. BMW 3 Serisi rakibi olarak pazara sunulan Alfa Romeo Giulia’da izlenen stratejinin bir benzeri Stelvio için de uygulanacak: 2017 yılında yollara çıkacak otomobilin en performanslı versiyonuyla yollara çıkması ve segmentin kuvvetli çocuklarıyla rekabet etmek üzere hazırlanması bunu kanıtlıyor.Dolayısıyla hedefte Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz ve Porsche’nin performans odaklı SUV modellerinin olmasına şaşırmayın. Zira aracın daha ‘normal’ versiyonları devam eden dönemde tanıtılacaktır. İçerideki kaynaklardan aldığımız bilgilere göre, firma yöneticileri tarafından mühendislere yol tutuş, sürüş kalitesi ve düzlük performansı gibi konularda sınıf liderliğine oynamak için her türlü imkanı kullanmak yetkisi verilmiş. Buradaki amaç yüksek performanslı modelin en iyi şekilde hazırlanmasından sonra, aynı verimin standart modellere de uygulanması. Ayrıca Alfa Romeo tarafından bir kez daha aynı vurgu yapıldı: Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ürünü Jeep modellerinden daha kaliteli ve daha sıkı bir ürün yaratmak.

Yüksek performanslı Stelvio için, Giulia Quadrifoglio’da da kullanılan 2.9 litrelik V6 benzinli motor uygun görülmüş. Bu arada söz konusu güç ünitesinin Ferrari’deki twin-turbo V8 ile herhangi bir yapısal benzerliği olmasa da, Alfa’daki motor için Ferrari’den ilham alındığı ifade ediliyor. Bu motorun 1524 kg ağırlığa sahip Giulia’daki verilerini hatırlayalım: 510 bg güç ve 3.9 saniyelik 0-100 zamanı. Ne var ki, az önce paylaştığımız verilere Stelvio’nun SUV karakterinden dolayı müdahale edilebilir. Daha fazla tork ve daha verimli güç gibi… Ayrıca Stelvio ilk olarak en performanslı versiyonuyla tanıtılacak olsa da, gövdesinin üzerinde Quadrifoglio logosu olmayabilir. Buna rağmen sekiz ileri otomatik şanzımanın hayatı SUV segmentinde devam edecek ve manuel şanzıman opsiyonel olarak sunulacak. Otomobilin arkadan itişli ve dört tekerlekten çekişli versiyonlarının üretileceği kesin olsa da, burada sözünü ettiğimiz yüksek performanslı versiyonun daha fazla çeviklik ve daha fazla hafiflik için arkadan itişli olabileceğiyle ilgili ipuçları aldık. Arkadan itiş gerçek hayatta ne işimize yarayacak? 65.000 sterlin dolaylarında satılması planlanan otomobil, piyasanın en hızlılarından olan 50.000 sterlinlik Audi RS Q3 Performance’ın 4.4 saniyelik 0-100 verisini rahatlıkla geride bırakacak gibi görünüyor. 62.000 sterline satılan Porsche Macan’ın 0-100 verisinin 4.8 saniye olduğunu da hatırlatalım. Bu arada, Alfa tarafından aldığımız enerji, markanın hedefinde direkt olarak Macan ve Jaguar F-Pace olduğunu hissettirdi ki Stelvio’nun yüksek performans takıntısı bu durumu doğruluyor. Mühendisler dinamik açından segmentin referans noktasına dönüşen Porsche Macan’ı hedef aldıklarını fakat Jaguar’ın F-Pace girişim ile gayet iyi işler yaparak Alfa Romeo Stelvio’nun radarına girdiğini ifade ediyor.

ACR_180516-10

Stelvio’nun gelişim süreci daha önce Ferrari’de teknik direktörlük yapmış Roberto Fedeli tarafından yürütülmüş ki kendisi BMW M departmanındaki görevinden ayrıldıktan sonra teknik şef olarak FCA’ya transfer olmuştu. Fedeli’nin raporladığı yöneticiler ise Alfa ve Maserati CEO’su Harald Wester. 2007 ile 2014 yılları arasında üretilen LaFerrari, F12 Berlinetta ve 458 gibi çok önemli Ferrari’lerin gelişiminde çalıştıktan sonra ünlenen Fedeli, hiç kuşkusuz Stelvio için kayda değer işler yapmıştır diye düşünüyoruz. Stelivo modelinin isim babası FCA’nın büyük başkanı Sergio Marchionne. Kendisinin bu ismi Alfa Romeo’nun Stabilimento Fiat di Cassino fabrikasında gezerken bulduğunu öğrendik. Bu arada seçenekler dahiline iki model ismi daha yer aldığını fakat genel tercihin Stelvio yönünde olduğunu ifade edelim. Stelvio kelimesinin kaynağını bilmeyen okurlarımız için küçük bir hatırlatma: İtalya’nın kuzeyinde yer alan Alp sıralarında bulunan Stelvio Geçidi, dünyanın en heyecanlı ve en zorlu rotalarından biri olarak anılıyor. Bu isim bile firmanın performans ve dinamizm kaygısına ne kadar önem verdiğini kanıtlıyor. Hedef çok açık: SUV segmentinin dinamik benchmark’ı olmak… Bu zamana kadar Stelvio ile ilgili olarak birkaç resmi açıklama yapıldı. Daha önce objektiflere yakalanan casus fotoğraflar, otomobillerin ağır biçimde kamuflajlanmasından dolayı kayda değer bilgiler vermemişti. Fakat geçen yıl FCA’nın şef tasarımcısı Ralph Gilles tarafından çekilen bir fotoğraf internete sızınca olan olmuştu… Zira fotoğraftaki otomobilin bagajında Alfa ve Fiat tasarımcısı Lorenzo Ramaciotti oturuyordu. Bu fotoğraf sayesinde bagajın giriş açıklığının formunu ve Giulia’yı anımsatan tasarımıyla ön konsolun bir kısmını görme şansımız oldu. Ne var ki Giulia’nın şu sıralar iç mekanıyla bazı eleştiri oklarının hedefine oturmasından dolayı, 2017 model yılında küçük bir güncelleme görebileceğiyle ilgili söylentiler mevcut. Dolayısıyla Stelvio’nun da aynı gelişim sürecinden faydalanması mantıklı görünüyor.

Dış mekan tasarımının güncel Alfa modelleriyle sayısız ortak detay barındırmasına kesin gözüyle bakıyoruz. Stelvio’nun coupe formlu tavanına rağmen, iç mekanda beş kişiyi konforla taşımak gibi bir görevi de mevcut. Hem sportif, hem konforlu! Alfa Romeo’dan Fabrizio Curci ile geçtiğimiz Cenevre Otomobil Fuarı’nda yaptığımız bir ropörtajda, kendisinden şunları duymuştuk: “Otomobillerimizin ortak bir tasarım dili, ortak bir yüzü olsun istiyoruz. Şu anki amacımız sürüş yapmayı seven herkesin Alfa’yı sevmesini sağlamak. Dolayısıyla gerek teknolojimiz, gerek tasarımımızla otomobil delilerinin dikkatini çekmemiz gerek. Burada otomobillerimizin bütün rakiplerden daha iyi olduğunu iddia etmiyorum ama şuna emin olabilirsiniz: Alfa Romeo diğerlerinden farklı modeller üretiyor. Alfa markasının basit ve yoğun bir DNA’sı vardır. Amacımız geçmişin değerlerini geleceğe taşımak.”

MAT T SAUNDERS

Peki ateşli bir Stelvio olacak mı?

Ürün gamının en tepesinde yer alacak Alfa Stelvio için iyimser düşünebiliriz. Giulia’nın arkadan itişli hedefli platformundan yükselecek olması Stelvio’ya Porsche Macan ya da Jaguar F-Pace’e rakip olabilecek bir sürüş dinamiği katabilir. Marka, bu platformum bu konuda ne kadar başarılı olduğunu da bu sayıda kullandığımız Giulia Quadrifoglio ile kanıtlamış durumda. Az sayıda performanslı sedan bu kadar kararlı bir dinamizme sahip olabilir. Benim şüphelerim dört yapraklı yoncanın twin-turbo V6 motorunun Stelvio’nun ekstra ağırlığını kaldırıp kaldıramayacağı ya da nefis ayarlanmış direksiyon kutusunun bu yüksek 4×4’te ne kadar efektif olabileceği yönünde. Çift turboşarja rağmen, Giulia QV’nin 2.9 litrelik V6 motoru piyasadaki en torklu motor değil. Tabi ki bu durum Stelvio’nun ne kaar ağır olacağıyla direkt orantılı. Ancak eminiz ki Giulia’nın hafif yapısı Stelvio’ya taşınacak ve orta boylu bir SUV’ye göre olabildiğince hafif olacak. Giulia QV’nin 1600 kg’lik ağırlığına ne kadar eklenecek bilinmez, ama 600 Nm artık devir bandının ilk yarısında o kadar etkili olamayacağı kesin. Eğer Alfa, Stelvio’ya Giulia’daki ön aksı ve süspansiyonu taşımaya kalkarsa yeni SUV’un içindeki yolcular pek rahat olmayacaktır. İyi yol tutan SUV’lardaki teknik altyapı ve ayarlar çok zor elde edilir ve Alfa’nın da bu konu üzerinde çok çalışacağına eminiz. Ancak dikkat etmesi gereken bir şey var; hızlı giden bir SUV’dan ziyade yüksek hızda yol tutan bir araç üretmek zorundalar.

“Sayısız güzel hatıra ile dolu 105 yıllık bir geçmişiniz varsa, tarihe öylece sırtınızı dönemezsiniz. Teknik gelişim ve tasarım açısından Alfa’nın geçmişindeki efsanelerin ruhunu şad edecek işler yapmak istiyoruz. Bu otomobiller zamanında nasıl tasarlandı, nasıl üretildi ve nasıl efsane oldu? Bu soruları dikkatli biçimde irdeliyoruz. Her şey sürücü odaklı… Her şey sürücü için… Hangi modelimize binerseniz binin, o modelin sürücüyü mutlu etmek üzere tasarlandığını garanti ederiz. Çok yönlü ama sportif otomobiller yaratmak en önemli önceliğimiz.” Stelvio serisinin satış hacmi açısından en önemli modelleri dizel ve benzinli araçlar olacak fakat devam eden dönemdeki planlarda plug-in hibrit bir model de mevcut. FCA’nın hissedarlarına 2016 yılı itibarıyla hibrit modelin üretileceğini garanti ettiğini, 2018 yılından itibaren ise 48 V elektrik tesisatına sahip olan mild hibrit modellerin görüleceğini öğrendik.

Yine de hibrit çağına gelene kadar FCA bünyesindeki 2.2 litrelik dizel makinenin 150 bg, 180 bg ve 210 bg olmak üzere üç farklı güç seçeneği ile satışların ağırlığını oluşturacağı bir gerçek. 2.0 litrelik benzinli motorla yürüyen standart modelin güç seçenekleri ise 200 bg, 250 bg ve 280 bg. Bahsettiğimiz standart modellerin 40.000 sterlin civarında bir fiyattan satışa sunulması söz konusu. Daha fazla resmi bilgi için bu yılın sonlarında düzenlenecek olan LA Otomobil Fuarı’nı veya önümüzdeki yılın ilk aylarında düzenlenecek olan Detroit Otomobil Fuarı’nı beklememiz gerekecek. Alfa’nın önümüzdeki beş yıl içerisinde üç farklı SUV modeline sahip olması bekleniyor çünkü uzun süren durgunluğun ardından, hissedarların da baskısıyla, global patlama yaşayan SUV segmentinde başarılı ve karlı olma kaygısı söz konusu. Bu modellerden birinin Stelvio’dan daha küçük, diğerinin ise daha büyük olması bekleniyor. Yani BMW X1 ve BMW X5 rakibi iki yeni model göreceğiz. Wester daha önceki görüşmelerimizden birinde Autocar’a crossover segmentinin önemiyle ilgili agresif demeçler vermişti: “Saf ve karakteristik bir marka olarak kalabilir ve crossover segmentine sırt çevirebilirsiniz. Bu durumda yavaş yavaş gelecek kesin bir ölüm fikrine alışmanızı öneririm!”

Alfa’nın satışlarını yükseltme planı

ALFA ROMEO satışları son 10 yılda düşüşte olan bir grafik sergiliyor. En son 2001 yılında yakaladığı 205.432 adetlik rakamı bir daha yakalayamadı. Ancak Giulia’nın satışa çıkması ve gelecek yıl da Stelvio’nun ortaya çıkacak olması bu negatif tabloyu geri döndürmesi tahmin ediliyor. Bunun için de patronların hedeflediği rakam yıllık minimum 400 bin adet. Bu satış hedefini tutturabilmek adına marka 2020 yılına kadar sekiz yeni model tanıtacaklarını söylüyor ve bunun için 5 milyar Euro civarında bir yatırımdan bahsediyorlar. Bu modeller arasında BMW 5 serisi rakibi, yeni Giulietta, iki yeni SUV ve özel otomobiller olarak adlandırdıkları iki yeni model daha yer alıyor. Bu özel modeller, 4C’nin türevi spor otomobiller ya da güçlü coupe’ler olabilir, bununla ilgili net bir bilgi henüz yok. Ayrıca süpermini Mito’nun da yenilenip yenilenmeyeceği net değil. Kuzey Amerika’daki satışlar çok önemli. Bu nedenle Stelvio’nun ABD’deki önemli otomobil fuarlarından birinde tanıtılması planlanıyor. 400 bin satıştan en az 150 bininin bu bölgeden gelmesi bekleniliyor. Alfa için Çin de önemli, ancak ithalattaki kısıtlamalar ve global dağıtım ağındaki yeersizlik nedeniyle bu bölgede pek bir hareket olmayacak gibi görünüyor.

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir