Seat’ın küçük canavarı Ibiza’nın artık üç silindirli turbo bir motoru var. Peki ruhu nasıl?
Ibiza ülkemizde satılan en ucuz otomobillerden bir tanesi. Bu bile satış başarısı için yeterliyken bir de verimli motorları eklendi ve başarı konusundaki ısrarcı yapısı daha da güçlendi. Makyajdan önce bulunan 1.2 litrelik TSI motor bile yeterince iyiyken ürün gamına yeni 1 litrelik TSI motor eklendi, daha da iyisi bu yeni motor DSG şanzıman ile eşleştirildi. Geçtiğimiz yıl makyajlanan Ibiza’nın 1.2 TSI motor seçeneği 105 bg’den 90 bg’ye düşürüldüğünde ben de dahil herkes şaşırmıştı. DSG şanzımana da elveda diyen 1.2 TSI beş ileri manuel şanzımanla yalnız kalmıştı. Bunun nedeniyse yakın zamanda belli oldu. Sayfalarımızda da görmüş olduğunuz otomobildeki 1 litrelik üç silindirli turbo motor selefinden daha verimli olacaktı. Bu bana göre kesinlikle zorunluydu ve şahsi beklentim olabilecek en yüksek seviyelerde seyrediyordu. Çünkü yakın arkadaşlarımdan biri 1.2 TSI Ibiza sahibiydi ve o kadar beğeniyordum ki sürekli otomobilinin direksiyonunda ben vardım.
Bu durumda atalarımızın çok güzel söylediği bir söz duruma hakimdi; “Boynuz kulağı geçer”. Boynuzu zorlu bir mücadele bekliyor. Boynuzumuz yani yeni 1 litrelik motorun kulaktan yaklaşık 200 cc ve bir silindir eksiği var. Normalde bu kötü anlam taşıyabilirdi fakat kullanılan yeni teknolojiler sayesinde rakamlar artıya geçmiş vaziyette. Güç verisinde 5 bg’lik bir artış olabilir fakat giden silindirin yerini silindirleri büyüterek değerlendiren Seat (Aslında VW) mühendisleri torku 25 Nm artırmayı başarmışlar. Buna yaklaşık 50 kilogramlık ufak bir diyet de eklenmiş ve sonuç olarak karşımızda farkı hissettiren bir otomobil çıkmış. 1065 kilogramlık Ibiza ekstra tork sayesinde daha iyi ivmelendirdiğini hissettirmekte zorlanmıyor. Üç silindirin hırıltısı da daha sportif bir motor sesi sağlıyor ve sürüş deneyimi tamamen farklılaşmış oluyor. Bir litrelik yeni motor 110 bg’lik maksimum gücünü 5000-5500 d/ dak aralığında üretiyor. 200 Nm torkun sizi koltuğa yapıştırdığı devir aralığıyse 2000 ile 3500 d/dak arası. Devir bandının bu kadar kısıtlı olmasını yedi ileri DSG şanzıman hızlı geçişlerle tolere etmeyi başarıyor.
Tabi ki zaman zaman hazırlıksız yakalandığında beklemenize sebep oluyor ama bu kadar sıkıştırılmış bir motorun böyle şeyler yapması pek sürpriz sayılmaz. Gelelim en önemli sonuçlara; Tüketim. Kağıt üzerinde 100 kilometrede 4.4 litre olan karma tüketim verisi gerçek hayatta 6 lt/100km olarak karşımıza çıkıyor. Biraz sesin ve torkun büyüsünde kapıldığınızda bu rakam kolaylıkla 8 litre dolaylarına yükselebiliyor. O yüzden sürüş tarzınızda istikrarlı olma konusunda dikkat etmeniz lazım. Elbette kusursuz değil. Seri geçişlere sahip DSG şanzımanı direksiyondan hükmetmeyi çok isterdim. Makyajsız modelde böyle bir seçenek mevcuttu fakat güncel model de böyle bir seçeneğimiz maalesef yok. Bu sürüş zevki açısından olumsuz olsa da tüketim açısından benim için olumlu oldu. 53.900 TL’lik başlangıç fiyatıyla yeni 1.0 EcoTSI Ibiza sıfır kilometre otomobil alacaklar için en mantıklı seçeneklerden birisi. Test otomobilimizdeki üst seviye donanımlar da opsiyon listesinde mevcut fakat fiyatları biraz yüksek gelebilir. Koltuk ısıtma, adaptif bi-xenon farlar, yağmur sensörü, sunroof gibi donanımlar eklendiğinde Ibiza’nın fiyatı 70.000 TL’yi aşıyor. Fakat baz modelindeki sürüş konforu, verimli motoru ve sınıf ortalamasının biraz da olsa üstünde olan malzeme kalitesiyle sınıfının en başarılı kombinasyonlarından biri olmayı başarıyor.
YAZI:SARPER SABUNCU
0 comments