İspanyol üreticinin gözü Nissan Qashqai’nin pastasında… Bunun için seçilen silahsa crossover sınıfına sportif bir yaklaşım getirmek.
İkinci nesline ulaşan Nissan Qashqai, üreticisinin cebini fazlasıyla doldurdu ki otomobilin satış adetleri uzun zamandır ayan beyan ortada. Bu açıdan bakıldığında SEAT’ın crossover trenini kaçırdığını düşünebilirsiniz. Yine de İspanyol üretici bu sınıfta bir an önce etkin olmayı amaçlıyor. Mayıs ayıyla birlikte birçok Avrupa ülkesinde satışa sunulacak olan Ateca’dan sonra, bir başka rakip olan Nissan Juke ayarında daha küçük bir SEAT crossover’ı da tanıtılacak. Şu an için Ateca’nın ince detayları netlik kazanmış değil fakat İngiltere pazarı için hazırlanan üç farklı donanım seviyesi olduğunu biliyoruz. Motor seçenekleri iki adet benzinli ve üç adet dizelden oluşuyor. Şanzıman tarafında ise çoklukla altı ileri manuel kullanılırken, üst donanımlarda ve güçlü motorlarda opsiyonel çift kavramalı şanzıman dikkat çekiyor. Ayrıca dört tekerlekten çekiş sisteminin yalnızca dizellerle birlikte sunulacağını öğrendik. Ateca’nın gövdesinin altında MQB isimli meşhur VW platformu yer alıyor. Söz konusu platformun önümüzdeki aylarda tanıtılan yeni Tiguan’da da kullanıldığı malum.
Dolayısıyla SEAT’ın temel karakteristik özellikleri Tiguan’la benzeşen bir crossover yarattığı söylenebilir. Fakat firma yöneticileri bizimle aynı fikirde değil çünkü kendilerinden yapılan açıklamaya göre, SEAT ilk günden itibaren aracın sportif yanını güçlendirmeye odaklanmış ve sınıfın sportif karakterini temsil etmeyi amaçlamış. Tahmin edeceğiniz gibi aracın donanım listesi epey kabarık. Opsiyonlar arasında trafik sıkışıklığı asistanı gibi özel teknolojiler de mevcut. Bu sistem dur kalk trafikte aracın gaz, fren ve direksiyon kontrolünü ele alarak hayatınızı kolaylaştırıyor. Ayrıca direksiyon başında uyumak gibi bir niyetiniz varsa size kötü haberi hemen verelim çünkü böyle durumlarda acil destek sistemi devreye girerek önce sesli uyarıda bulunuyor, ardından fren sistemini kullanarak sizi ‘uyandırıyor’. Sürücü uyanmamakta ısrar ederse otomobil işleri ele alıyor ve güvenli biçimde şerit değiştirerek kenarda durup dörtlülerini yakıyor. Keşke bu sürücüyü uyandırma işinde bizlerden yardım alınsa. Emin olun çok yaratıcı fikirlerimiz var! Test aracımız 150 bg gücündeki 2.0 litrelik dizel motorla yürüyen manuel şanzımanlı bir Ateca. Eğri oturup doğru konuşalım: Buradaki motor gelmiş geçmiş en rafine dizel ünite değil zira özellikle yüksek devirlerde ses ve titreşim belirgin hale geliyor. Yine de üretim öncesi bir model olan test aracımızdaki bu titreşimlerin müşterilere teslim edilen Ateca’larda bulunmama ihtimali de var çünkü 190 bg gücündeki dizelle de denediğimiz Ateca, daha güçlü motorla çok daha rafine bir karakter sundu.
Ufak tefek rafinelik sorunlarına karşın daha güçsüz olan dizel motor bile kayda değer bir hızlanma sağlıyor. Alt devirlerde bile canlı sayılabilecek bir performansa sahip olan motor, özellikle 2000 d/d-4000d/dak aralığında oldukça zengin bir tork sunuyor. Şanzımanın oldukça yumuşak vites değişimleri sunmasından dolayı az önce bahsettiğimiz sollamalarda sıkıntı yaşanmıyor ki altımızdaki aracın henüz gelişim aşamasında olduğunu düşünürsek, Ateca’nın tamamlanmamış haliyle bile sertlikleri gayet iyi ayarlanmış kontrollere sahip olduğunu söyleyebiliriz. Güçlü bir durdurma gücüne sahip olan fren sisteminin pedal hissiyatı başarılı. Direksiyon ise fazla sert olan Sport modundan ziyade, konforlu ve direkt sayılabilecek bir mod olan Normal modunda bırakılsa daha iyi.
İşin doğrusu SEAT yöneticilerinin SUV sınıfında dinamizmi temsil etmekle ilgili söylemleri otomobilde başarıyla vücut bulmuş çünkü Ateca, küçük sayılmayacak boyutlarına rağmen, virajlı yollarda tok biçimde yol alabiliyor. Öyle ki yüksek baskı altında kalsa bile otomobil heyecan yapmıyor ve sakinlik içerisinde yol tutmaya devam ediyor. Evet, Ateca’nın sürüş karakteri Qashqai’den daha başarılı. Bahsettiğimiz dinamizmin karşılığında, tahmin edeceğiniz üzere, konfordan biraz ödün vermeniz gerekse de, İspanya’daki rotamızın pürüzsüzlüğü bu gerçeği gölgeliyor. Yine de amortisörler çok abartılı kasis veya çukurlarla karşılaşmadığı sürece otomobilin huzurunda bozulma olmuyor. Sadece çukurlardan hızlı geçtiğinizde kabinde sert vuruntular yaşandığını bilin yeter. Süspansiyon sistemi ses konusunda da sıkıntısız fakat ses demişken; 18 inçlik jantlar yol gürültüsü potansiyelini artırırken, yan aynalar jantlara katılmaktan büyük keyif alıyormuş gibi görünüyor. Kabin tasarımı güncel Leon’u kullanan bütün sürücülere tanıdık gelecektir.
Bir diğer deyişle Ateca’nın iç mekanı başarılı olarak nitelendirilebilir. Ayrıca bir Leon geleneği olarak, konsolun üst kısımda yumuşak dokunuşlu özel plastikler yer alırken; aşağılara doğru indikçe plastik kalitesi yumuşaklıkla birlikte azalıyor. Yine de Ateca bu konuda sınıf ortalamasının bir hayli üzerinde.Sürüş pozisyonu bahsinde de hiçbir sıkıntı göze çarpmıyor zira hem koltuk, hem de direksiyon geniş bir ayar skalası sunduğu için kendinizi bütün kontrollere rahatlıkla ulaşırken bulmanız bir hayli kolay. Kalın tasarlanmış C sütunları arkadaki çapraz görüşe biraz mani olsa da, otomobilimizin park sensörleri ve kuş bakışı kamerası bu konuda çıkabilecek sorunları yok ediyor. Ön kısımda hangi vücut tipinden ve hangi boydan olursa olsun, iki yetişkin oldukça mutlu yolculuklar yapabilecektir. Arka koltuklarda Tiguan’daki gibi sırt açısı ayarı ve ileri geri hareket özelliği olmasa da, ön kısımdaki konfor standardı ikinci koltuk sırasında da yaşamaya devam ediyor. Koltuk yatırma kollarının pozisyonu başarıyla ayarlanmış. Ayrıca elektrikli bagaj kapağının açılma ve kapanma işlemini ayak hareketleriyle yapmanız da mümkün.Otomobili (Türkiye yollarında da) detaylı olarak test etmeden net bir yorum yapmak istemiyoruz fakat ilk izlenimler zihnimizde sıcak bir Ateca profili çizmeyi başardı. Gördüğümüz kadarıyla SEAT’tan pratik ve keskin görünümlü bir crossover çıktı ki otomobilin sürüşü de en az görünümü kadar keskin olacağa benziyor. Bu noktada verebileceğimiz en iyi tavsiye, SUV almayı düşünüyorsanız harekete geçmeden önce biraz daha beklemeniz. Zira acele ederseniz, Ateca yaza doğru satışa çıktığında pişman olmanız muhtemel.
JOHN HOWELL
0 comments