Sürüş izlenimi: KTM 1290 Super ADV

Asfalt sürüşü ile alakalı Avrupa’da bu motosiklet üzerine çok yazıldı, çizildi. Çekim yapmaya giderken asfalt üzerinde kullandım, güzel ! 1290’a Karoo lastikleri taktık. Hapşırsan ‘çok yaşa’ diyebilecek elektronik yardım ordusu olduğu için yok sallandı, kaydı, titredi gibi şikayetler olmadan test parkurumuza vardık. Gelelim topraktaki vaziyetine. Nedir? KTM hala toprakta yürüyor mu? Yazıyı okuyacak vaktiniz yoksa Autocar Türkiye Youtube kanalında bu testin videosuna bakıp görebilirsiniz. Günümüzde Dual Sport sınıfında özellikle ağır siklet modellerde son 4 sene içerisinde gözle görülür bir evrim başladı. Bu değişimi tetikleyen Ducati Multistrada oldu. Artık iyi bir Dual Sport motosiklet asfaltta çok iyi yürüyor olmalı şartı geldi. Bu yüzden kuvvet çıtası 100-120 beygirlerdeyken bir anda 160 beygir oldu. Bakalım KTM buna cevabı güzel vermiş mi?

KTM 1290 Super ADV

1290 Super Adventure’ı temelde üçe bölerek ele almak isterim;

Şase; KTM ile tanıştığım 90’lı yıllarda iskelet kısmı araziye göre tasarlandığı için asfaltta pek tat vermiyordu. Şu an iskelet dünya marketinde karşılaşacağınız teknik olarak en iyilerden bir tanesi. Sadece 10 kilogram! Malzeme olarak chrome-molybdenum alaşımlı paslanmaz çelik tercih edilmiş. EXC modellerinde kullanılan 4 CS ön çatallar ile motosikletin yol tutuşu en iyi şekilde sağlanmakta. Öncelikle 19’ ön jant kullanımı enduro için dezavantaj gibi gözükse de, asfalt yol tutuşunu olumlu olarak direk etkilemekte. Patenti KTM’e ait tubeless lastik takılabilen tel jantlar özellikle arazi şartlarında sağlamlık ve esneklik katmakta.

Motor bloğu; 75 derece V2 1301cc motor, 8750 devirde 160 bg güç üreten bu motor, 2.500 d/dak itibariyle 108 Nm çekiş gücünü 6.750 d/dak’da 140 Nm’ye kadar çıkartabiliyor. Bu değerler 1290 Super Adventure’ı, Dual Sport marketinin en kuvvetli motosikleti yapıyor. Birde bunların üzerine wireless ile çalışan gaz kolu eklenince gözlerim yaşardı. Uzun süredir çift silindirli bir blok beni bu kadar heyecanlandırmamıştı.

KTM 1290 Super ADV

KTM 1290 Super ADV

Elektronik donanım; Bosch MSC sistemi dahilinde, viraj dönüş açısını algılayan ABS sistemi güvenik anlamında devrim niteliğinde. Frenleme esnasında motosikleti yere daha paralel tutabilmek için arka frene kuvvet iletilmekte. OFF ROAD modunda ise ABS sadece ön frende devrede kalıp arka lastiği dilediğiniz gibi kaydırmanız mümkün.

KTM 1290 Super ADV

KTM 1290 Super ADV

MTC (Motocycle Traction Control) yazılımı ise sizin viraj dönüş açınızı ve arka lastiğin ön lastiğe kıyasla ne kadar fazla döndüğünü beraber hesaplayarak gücü azaltma yöntemiyle kaymanızı engelliyor. Bir de bunun tam tersine çalışan MSR (Motor Slip Regulation) yazılımı var. Yüksek devirlerde, kaygan zemin üzerinde aniden gaz kesme veya vites düşmeden dolayı kaynaklanacak arka lastiğin kaymasını, motor işletim sistemi kendi aldığı kararla gaz vererek engelliyor.

Birkaç tuşla ön ve arka amortisörlerin ayarlarını oturduğunuz yerden değiştirebiliyorsunuz. Menü sizin seçiminize göre compression ve rebound ayarlarını kendi yapmakta. HHL(Hill Hold Control) ile yokuş yukarı hareket etmek istediğinizde, sistem tarafından algılanıyor ve geri kaymayı engelleyecek fren gücünü arka diske iletiyor. Bir de seyahat motosikletinin olmazsa olmazı yeni nesil Cruise Control yani hız sabitleyici bulunuyor. Güzel tarafı istediğiniz sürati yazıyorsunuz, cihaz buna uyuyor.

KTM 1290 Super ADV

KTM 1290 Super ADV

Yani KTM, 1290 gibi bir canavarı kullanırken düşmeyin diye elinden geleni yapmış. Dünya üzerinde var olan bütün sürüş yardım sistemleri var. Fakat korna işini aceleye getirmişler. Bu dev gibi motosikletten pizzacı motosikleti korna sesi geliyor. Sele ve elcik ısıtmaları da unutmayalım. Elcik içinden çıkan kabloların meydanda durması ve ısıtma tertibatından dolayı elcik çapının kalınlaşmasını pek beğenmedim. Gelelim test seansına.. Kendi bildiğim gibi kullanmak için birkaç tuşun yardımıyla, amortisörleri OFFROAD moduna getirdim. Menüde ne varsa hepsini OFF konumuna getirdim ve insafsızca gazladım. Toplamda 4 kilometrelik, uzun ve tırmanırken dönen birkaç yokuştan oluşan, sonu neredeyse dik, kısa ve teknik bir tırmanış ve inişi bulunan, iri taşlı kurumuş dere yatağı, 180 ve 90 derecelik kum, toprak ve stablize virajlar, bir kicker (ileriye fırlatan ufak rampa) ve saatte 165 kilometre sürate ulaşabildiğimiz stabilize bir düzlükten oluşan test alanında, şirket motosikleti kullanıyor olmanın rahatlığıyla çoştuk.

KTM 1290 Super ADV

KTM 1290 Super ADV

Çekim ekibini toza ve taşa boğarak geçen dakikalarda kum zemin üzerinde 1290’nın kuvveti sayesinde, 19’ ön jant ve 250 kg dolu ağırlığı olmasına rağmen ön lastiği gömülmeden yürüyebiliyordu. Düşük süratlerde, yüksek torku sayesinde motosiklet rahat kullanılabilir bir hal almış. Özellikle 1-1,5 metrelik yüksek tümsek ve derin hendek geçişlerinde sürücüyü üzmüyor. Orta süratlerde (30-80 km/s) viraj almak istediğinizde oturur pozisyonda, deponun ve selenin kalınlığından öne çok yaklaşamak mümkün olmuyor. 250 kg yi insan hissetmeye başlıyor ve keşke gidon biraz daha geniş olsa diyebiliyorsunuz. Fakat ayakta sürmek bir anda her şeyi değiştiriyor, kullanım kolaylaşıyor ve gidonun genişliği yeterli geliyor.

KTM 1290 Super ADV

KTM 1290 Super ADV

Özellikle dik çıkışlarda kuvveti sayesinde yine her şeyi motosiklet kendi yapıyor, ben üzerinde ona eşlik ediyorum hissine kapıldım. 250 kg dik inişlerde tecrübesi az sürücüleri huylandırabilir fakat risk almak istemiyorsanız menüden ABS seçeneğini OFFROAD yaparsanız, sadece ön fren için ABS çalışmaya devam ediyor. Özgürce ön freni kullanıp hızınızı inişlerde sabit tutabilirsiniz. Toprak üzerinde böyle bir kuvvet üreten motosiklet hiç kullanmadım. 9.000 d/dak’a doğru 160 bg, bir geliyor ki insan gayri ihtiyari gülümseyerek küfür ediyor. Bilerek saatte 100 kilometreyi geçtikten sonra gazı sonuna kadar çevirmek istedim ki tepki daha insani olsun diye. Fakat pek farketmiyor 6.000 devirden sonra deliren motosiklet bir anda roket gibi süratleniyor. Yılbaşında piyango çıkmış gibi kadranda 165 yazdı ve yol bittiği için fren yapmaya başlamam gerekti. 1290 için gidon amortisörü özellikle arazide çok işe yarıyor. Motosiklet ağırlığı sayesinde yüksek süratlerde hiç taşkınlık yapmadan gayet söz dinler bir biçimde yol alıyor.

KTM 1290 Super ADV

KTM 1290 Super ADV

Özetle 1290 Super Adventure, Dual Sport sınıfında yeni türeyen gerekli özelliklere güzel cevap vermiş ve KTM markasının enduro geçmişine sadık kalınarak tasarlanmış 1.sınıf bir seyahat motosikleti. Avrupa satış fiyatı 25.990 Euro, işin takdir edilecek bir diğer yanı da Türkiye satış fiyatı da 25.990 Euro.

YAZI: ÜMİT SALKIM
FOTOĞRAF:SAVAŞ YILMAZ

Ekran Resmi 2016-08-02 15.05.38

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir