Sürüş İzlenimi Fiat Egea HB 1.6 MultiJet

Yerli kompakt Egea’nın global pazarda Tipo adıyla satılan hatchback versiyonu, artık ülkemiz yollarıyla da buluştu ve detaylı izlenim bölümümüze güçlü dizel motor seçeneğiyle konuk oldu.

grkn2639

İtalyan markanın Türkiye’de üretilen modeli Egea’nın reklamlarını kesin siz de görmüşsünüzdür. Oldukça iddialı bir çıkış yapan bu otomobilin şimdi de hatchback karoserli versiyonu İzlenim bölümümüze konuk oluyor. 4368 mm uzunluk, 1792 mm genişik ve 1495 mm yüksekliğiyle otomobilin görünümü biraz ilginç; yüksek bir station wagonu andıran yapısıyla Egea Hatchback ilk bakışta gözlere biraz garip görünüyor diyebilirim. Arka tasarımdaysa kardeş marka Alfa Romeo’dan esintiler görmek mümkün. Bu arada farlara eklenen LED gündüz farları ve ufak farklara sahip tampon yapısıyla da otomobilin ön bölümünü sedan kardeşinden ayırabilirsiniz. Egea Hatcback’in iç mekan genişliği sınıf ortalamalarında denilebilir; önde yeterli diz, baş ve omuz mesafesi bulunurken arka bölüme diz mesafesi sedan kardeşin bir tık gerisinde kalıyor. Yani uzun boylular için bu bölüm biraz konforsuz sayılabilir. Sürücü pozisyonunun zenginliğiyse hoş bir detay; pedallar biraz ticarileri andıracak şekilde yukarıda konumlandırılsa da isterseniz alçak ve sportif bir sürüş pozisyonu da elde edebilirsiniz. Kullanılan malzemeler sedan kardeşten farksız; önceden de dediğim gibi; kapı içlerinde kullanılan sert plastikler bu sınıfta biraz tatsız bir durum ve eski Alman modelleri andıran desenleri herkesin hoşuna gitmeyebilir. Bu arada ilerleyen dönemde ısıtmalı ön koltuklara sahip deri döşeme de ilerleyen dönemde tercih edilebilecek.

grkn2652

Kokpitin üst bölümündeki yumuşak malzemelerse sınıf standartlarının altında olsa da göze ve dokunma duyularına iyi geliyor. Lounge paketiyle gelen, havada asılı izlenimi veren 7 inçlik dokunmatik ekransa kokpitin formunu değiştirmiş ve daha şık bir görünüm oluşturmuş. Dokunmatik ekranın çözünürlüğü, sedan modeldeki 5 inçlik ekrandan daha iyi ve kullanımı daha kolay. Tabii buradan yenilikçi oyuncaklara ulaşmayı beklerseniz hayal kırıklığına uğrayabilirsiniz. Navigasyon sistemiyle de alınabilen Uconnect ekrana isterseniz Android ve Apple telefonlarını bağlayabiliyorsunuz. Ses sisteminin ses kalitesiyse ortalama düzeyde. Gösterge tablosu sade ve İtalyan olduğunu hissettiren otomobilin havalandırma kumandaları oldukça büyük ve kullanımı çok kolay. Silecek ve far kollarının ucuz hissettirmesiyse imajı törpüleyen ufak detaylardan. Stepne ile 380 litre olan bagaj hacmi kısa mesafeli tatilleriniz için yeterli olacaktır diye düşünüyorum.

grkn2701

Otomobilin sürüş karakteriyse ortalama konfor ve dinamizm beklentilerini karşılayacak şekilde ayarlanmış. Şehir içinde İstanbul gibi asfalt kalitesi bozuk bir şehirde yaşıyorsanız makul konfor özellikleri sunan Egea’nın süspansiyon sistemi orta sertlikte ayarlandığı için yüksek bir konfor seviyesi beklemek yanlış olur. Fakat arkada torsiyon çubuklu bir sistem kullanılmasına rağmen, süspansiyon sistemi sessiz ve tok yapısıyla mutlu ediyor. Gövde salınımı beklentinin biraz üzerinde kalırken, yol tutuş seviyesi, elektronik sürüş destek sistemlerinin de yardımıyla yeterli seviyede. Limitte önden kayma eğilimine giren İtalyan’ı izine döndürmekse kolay.

grkn2675

Elektrik destekli direksiyon sistemi kompakt bir aile otomobili için ağır olsa da City modu sayesinde düşük hızlarda serçe parmağıyla dönecek kıvama gelebiliyor. Direkt çalışmasa da rahatsızlık vermeyen sistemin zemin ve tutunma hakkında verdiği bilgilerse zayıf kalıyor. Yine de sportiflik beklentisi olmayanlar için sıkıntılı değil; tek sıkıntı, 1,6 litrelik turbo beslemeli dizel motorun ürettiği yüksek tork sebebiyle zaman zaman ön aksın ve dolayısıyla direksiyon sisteminin viraj içlerinde çekme yapması.

grkn2694

İzlenim bölümümüze konuk olan 1,6 litrelik, ikinci nesil turbo beslemeli dizel ünite, 3750 d/dak’da 120 bg güç, 1750 d/dak’da da 320 Nm tork üretimine sahip. Değişken geometrili turbo sistemi sayesinde yüksek tork üretimi geniş bir devir bandına yayılabiliyor. Rolantinin hemen üzerinde birçok MultiJet motor gibi çok cansız hissettiren motor, devir yükseltikçe kendine geliyor ve 1295 kg’lik ağırlığın da desteğiyle yüksek performans beklentilerini de karşılayabiliyor. Ara hızlanmaları çok başarılı olan otomobilin 6 ileri vitesli manuel şanzımanının yolları belirgin ve kemikli geçişlere sahip ki bir Fiat’ta bu tarz tatlara alışkın değiliz. 0’dan 100 km/s hızlanması 9,8 saniye olan otomobilin tasarruf etme kapasitesiyse beklentilerin altında kalabilir. Çok sakin kullanımlarda 5,0 litre/100 km seviyelerinde kalan yakıt tüketimi, performanslı kullanımlarda ya da sıkışık trafikte kolaylıkla 7,0 litre seviyelerine ulaşabiliyor.

grkn2703

Egea’nın bence en önemli kozu, birçok güvenlik donanımını baz donanımda dahi standart olarak sunması; ABS, EBD, ESP, Çekiş Kontrol Sistemi, Devrilme Önleme Sistemi, Motor Freni Tork Düzenleme Sistemi gibi sistemlerin yanı sıra Adaptif Hız Sabitleyici ve Çarpışma Riski Tespit ve Uyarı Sistemi Urban ve Lounge donanımlarında geliyor. İlginç bir şekilde çok düşük hızlarda, sıkışık trafikte dahi acil fren sistemi devreye girerek ufak müdahalelerde bulunabiliyor. Adaptif hız sabitleyici uzun yol kullanımlarında çok işe yarayan bir donanım olsa da, düşük hızlarda ve sıkışık trafikte manuel şanzıman sebebiyle devreye giremiyor.

grkn2709

77.900 TL’lik test otomobili fiyatımız maalesef kulağa biraz fazla geliyor; sonuçta kompakt sınıf arenasında çok ciddi rakipler var ve fiyat seviyesi de benzer seviyelerde. Easy Plus baz donanımı ve 1,4 litrelik atmosferik benzinli motorlu Egea HB’nin 53.900 TL’lik başlangıç fiyatı ancak “uygun fiyatlı kompakt hb” tanımına uyuyor. En önemli eksik olan otomatik şanzıman seçeneğiyse hem dizel hem de benzinli motor seçeneklerinde ilerleyen dönemde tercih edilebilecek.

YAZI:KEREM TOKMAK

ekran-resmi-2016-09-21-14-46-47

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir