Sürüş izlenimi Dacia Sandero Stepway Easy-R

1966 yılında, Romanya hükümetinin açtığı ihale sonucu kurulmuş bir otomobil fabrikası olan Dacia, 50 yıllık tarihi boyunca hiç otomatik şanzımanlı bir otomobil üretmemiş. Marka, özellikle Renault’un bünyesine geçtikten sonra büyük bir ivme kazandı. Müşterilerinin dinmeyen ısrarları karşısında artık dayanamayacak duruma gelen yönetim de sonunda markanın ucuz ve basit otomobil mottosuna ters bir kararla otomatik şanzımanı markaya dahil etme kararını verdi. Bu karar sonrasında dünyaca ünlü şanzıman markası ZF’nin kapısını çalarak ‘bana, otomobilin fiyatı üzerine 500 Euro koyarak satabileceğim bir şanzıman üretin’ dedi. ZF de buna cevap olarak otomatikleştirilmiş bir robotize şanzıman üretti.

grkn3494

Bundan sonraki süreci bilemiyoruz, tek bildiğimiz şu an Dacia Sandero Stepway’de 6 ileri bir Easy-R şanzıman seçeneğinin sunuluyor olduğu. Ancak ZF verdiği sözü tutamamış olsa gerek, Dacia Türkiye, otomatik şanzıman için, benzinli motorda 3000, dizelde ise 5000 TL fark istiyor. Dacia Sandero, önümüzdeki yıl makyajlanıyor, bu nedenle tasarımına çok takılmıyorum. Basit, fazla donanımı olmayan, şaşasız, ama kullanışlı otomobiller üreten Dacia’nın Sandero’sunu 38.050 TL’den başlayan fiyatlarla satıyor. Kullandığımız 1.5 dCi Stepway Easy-R içinse 57.250 TL ödemek gerekiyor.

grkn3449

Dacia’nın Easy-R’ı benzinli versiyonda elektrikli, daha fazla torka sahip dizeldeyse elektrohidrolik bir robotize şanzıman olarak geliyor. Kullanımı güzel, ama her otomatikleştirilmiş şanzıman gibi biraz alışkanlık istiyor. Sonuçta bu şanzımanın mantığı, manuel gibi çalışıyor olması, ama vites değişimlerini sürücü yerine bir robotun yapması. Bu robot, tıpkı PSA grubu otomobillerindeki gibi daha yavaş hareket ediyor. Bu sayede vites değişim devirleri ezberlenip değişim sırasında ayağımızı gazdan çekene kadar sarsıntılı geçişler kaçınılmaz.

grkn3428

Diğer robotize şanzımanlarla kıyaslandığında, otomobilin hafifliğinin de avantajıyla iyi bir karakter sergileyen Easy-R, aynı zamanda yokuş kalkış desteği sunuyor olmasıyla da avantajlı. Bu şanzımanı manuel versiyon ile kıyaslarsak ilginç rakamlara ulaşabiliyoruz. 1.5 dCi manuel ortalama 4.0, şehir içindeyse 4.6 lt/100 km yakıyor. Easy R ise ortalamada 0.2 lt daha ekonomik, 3.8 lt/100 km tüketiyor. Ancak Easy-R asıl avantajını şehir içinde gösteriyor. Tam 0.7 litre daha iyi, yani 3.9 lt/100 km tüketiyor.

grkn3415
Easy R tüketim konusunda çok avantajlı, ama performans konularında da öyle mi? Manuel 173 km/s’ye ulaşabilirken, Easy R 166 km/s’de kalıyor. 0-100 km/s hızlanma ise 0.1 saniye iyileşerek 12.0 sn’ye düşüyor. Özetlemek gerekirse, Dacia otomatik şanzıman konusundaki ilk sınavını başarıyla geçtiğini söyleyebilirim. Ancak ağırlık arttıkça bu başarı devam eder mi ileride göreceğiz. Anladınız değil mi, Duster’dan bahsediyorum. Umarız yakın zamanda Duster’a da Easy-R gelir ve Dacia satış rakamları ciddi anlamda yükselir.

YAZI:BURAK ERTEM

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir