Bugüne kadar üretilmiş en teknolojik 5 Serisi ile karşı karşıyayız. Peki BMW bu sefer çıtayı daha yükseğe koyabildi mi? Cevabı arıyoruz…
İyi bir otomobilin tanımını bir BMW modeliyle yapmak istesem aklıma önce 320d gelir; ideal karışımın büyük bir hünerle sağlandığı bu otomobil son iki neslinde sunduklarıyla ve ‘neredeyse’ kusursuzluğuyla tüm otomobil tarihinin içinde şimdiden sağlam bir yere sahip. Peki diğer BMW’ler? M modellerini konunun dışında tutarsak; hiç bir BMW modeli 3 Serisi’nin dengesini yakalayamıyor ne yazık ki. Tabi buna yaklaşanlar yok değil; mesela 5 Serisi.
6 farklı jenerasyonunu geride bırakan 5 Serisi, son neslinde hiç olmadığı kadar başarılı oldu. Bunu nasıl başardığını biliyoruz; 3 Serisi’ndeki formülü kullanarak. Süspansiyonlarından direksiyonuna, motorundan şanzımanına, donanımından teknolojilerine kadar daha önce hiç olmadığı kadar iyi olarak yollara çıkan F10 kasa kodlu 5 Serisi ne yazık ki üretimde geçen 6 yılın ardından ömrünü tamamladı. Yerini ise; markanın iddiasına göre şimdiye kadarki en iyi model olan G30 kasa kodlu 5 Serisi aldı.
Şimdiye kadar yapılan devrim niteliğinde değişiklikliklerin aksine bu kez 5 Serisi yeni jenerasyonuna daha yumuşak bir geçiş yaptı. İlk olarak 7 Serisi ile karşımıza çıkan yeni Bavyera tasarım diline adapte olan 5 Serisi, hem markanın söylediğine göre hem de göründüğü üzere ufaltılmış bir 7 Serisi olarak karşımızda. Ezeli rakibi E Serisi’nin de büyük abi S Serisi’nden rol çalmasını dayanak noktası olarak alan yeni 5, sadece görünümle değil donanım ve teknolojileriyle de 7 Serisi ile arayı kapatmış durumda.
Önceki nesilde 0.25 Cd olarak açıklanan sürtünme katsayısı değerini 0.22 Cd’ye indirmeyi başaran mühendisler aynı zamanda karoserde 100 kilogramlık bir ağırlık tasarrufu da elde etmiş. Tüm ölçülerinde küçük de olsa büyüme yaşanan yeni 5 Serisi, önceki nesilden; 7 mm daha fazla aks açıklığına ve 36 mm daha fazla uzunluğa sahip fakat 7 Serisi ile aynı modüler platformu kullanan otomobilin yaşam alanında üzerinde konuşulacak kadar bir büyüme söz konusu değil.
Daha önce yine ezeli rakibi E Serisi karşısında çok fazla darbe aldığı malzeme kalitesi ve premium imajı konusuna özellikle eğilen 5 Serisi, yaşam alanında çok daha şık ve gösterişli bir tarza kavuşmuş. Konsolun merkezindeki iDrive ekranını 10.25inç boyutuna taşıyan otomobilde deri işçilikleri ve diğer detaylar özenle hazırlanmış gibi görünüyor. Genel yerleşim konusunda ciddi bir değişiklik görünmese de dokunmatik kontrole geçiş yapan klima kumandası ve direksiyon simidi en farkedilebilir değişikliklerden. Tabi bir de %70 oranında büyüyen head-up sürücü ekranı var. Vites topuzu, iDrive kontrol kumandası, far kontrol kumandası ve direksiyon arkası kontrol kolları alışık olduğumuz yerde duruyor; fakat ufak dokunuşlarla yenilenmişler. Tamamen elektrikli,hafızalı koltuklar ise ergonomisinin ve deri işçiliğinin yanında hem soğutma hemde ısıtma fonksiyonuna sahip.
Yeni 5 Serisi’nin iDrive bilgi-eğlence sistemi ise daha önce deneyimlediklerimizden bir kaç adım önde. Artık daha hızlı çalışan ve daha keskin grafiklere kavuşan sistem, daha öncekiler gibi iç güdüsel olarak kolayca kullanılabiliyor. Bölünmüş ekran sayesinde birden fazla fonksiyonu aynı anda çalıştırabilen iDrive’ye opsiyonel olarak sunulan Harman Kardon ses sistemi de eşlik ediyor. Hareketle kontrol özelliği de kazanan iDrive sistemi sınıfının en iyisi olmaya devam ediyor.
Bizim; önceki nesilde de en çok satan versiyon olan 2 litrelik dizel motora sahip haliyle kullanma fırsatı bulduğumuz 520d, 190 bg güce ve 400 Nm torka sahip. Önceki nesilden devraldığı ‘motor’ mirasını başarıyla taşımaya devam eden 520d, F10 kasa kodlu 5 Serisi ile aynı tüketim ve performans verilerini sunuyor. Motorun gövdeye kazandırdığı ivmenin karakteri ise yine önceki modelle aynı. ZF imzalı 8 ileri otomatik şanzımanla uyum içinde çalışan dizel ünite, ekonomik kullanımlarda 5 lt/100km civarında tüketim rakamlarını kolayca yakalayabiliyor. Agresif kullanımlarda ise dizel ünitenin karakteri gereği lineer olarak hızlanmayan 520d, artık motor gürültüsünü kabine daha az iletiyor.
Viraj kabiliyetinde ve sürüş dinamiklerinde bariz bir değişim geçirmeyen 5 Serisi, hem direksiyon sistemiyle hem de süspansiyonlarıyla bir BMW olmanın hakkını vermeye devam ediyor. Şehir içinde medeni şekilde konforunuzu korumaya çalışan süspansiyon sistemi virajlı yollarda sınırları zorlamanıza imkan tanıyor. Sürücünün direktiflerine doğrudan cevap veren direksiyon sistemi, otomobilin sınırları aşıldığında olan biten hakkında sizi habersiz bırakmıyor. Önden kayma eğilimini az da olsa hala içinde taşıyan yeni 5’de tutunma çoğunlukla önce arka kısımda ortadan kalkıyor. Kademeli olarak kaymaya başlayan otomobilin arka kısmı basit bir girdiyle kolayca kontrol altına alınabiliyor fakat eğlenmek isterseniz 5 Serisi size uyum sağlıyor. Yine de süspansiyonların hala biraz sert olduğunu düşünmedik değil. Tabi ki bunda test otomobilimizin M Sport donanım paketine sahip olmasının da payı olabilir.
Yeni 5 Serisi’nin elindeki en büyük kozlardan birisi şüphesiz yarı otonom sürüş sistemi. Hem İsveçli hem de Alman premium sedan rakiplerinin birer birer yarı otonom sürüşe geçmesine BMW’nin cevapsız kalması beklenemezdi. 5 Serisi’de tıpkı rakipleri gibi; gaz, fren ve direksiyon kontrollerini otonom sürüş asistanı sayesinde ele alabiliyor. Şerit değiştirme yeteneğini de sahip yarı otonom 5 Serisi, tıpkı diğer tüm otomobillerde olduğu gibi Türkiye’nin karışık ve hızlı ilerleyen trafiğinde biraz ağır kanlı olarak ilerleyebiliyor. Yine de elinden geleni yaptığını söyleyebiliriz.
5 Serisi’nin dikkat çeken diğer bir oyuncağı ise renkli dokunmatik ekrana sahip anahtarı. Gören herkeste önce bir ‘telefon’ izlenimi uyandıran kontrol ünitesi, bir çok meziyete sahip. Aracın yakıt durumu, cam ve kapıların durumu ve servis ihtiyacı gibi bir çok bilgiye ulaşmanızı sağlayan anahtar aynı zamanda aracın klima sistemini uzaktan kontrol etmenize de olanak sağlıyor. Tabi bir de aracı uzaktan park etmek istediğinizde kontrol kumandası görevi görüyor. Bu sayede aracı park edip inmekte zorlanabileceğiniz dar yerlere 5 Serisi kendisi girip çıkıyor.
Tüm bunlarla beraber; ısıtmalı direksiyon, ortam iklendirme sistemi, gerçek zamanlı trafik bilgisi, ön koltuk masaj fonksiyonu gibi bir çok donanıma sahip 520d test otomobilimizin fiyatı 717.578 TL. 2 litrelik dizel motora sahip bir 5 Serisi için ‘acaba yanlış mı gördüm?’ demenize neden olan bu fiyat, yeni 5 Serisi’nin tüm oyuncaklarının dahil olduğu bir paketi kapsıyor. Anlaşılan o ki her zamankinden daha teknolojik olduğu iddia edilen bu otomobilin tüm meziyetlerini görebilmek için iki adet 5 Serisi parası ödemek gerekiyor.
0 comments