Peugeot’un pazarı kasıp kavuran SUV’u 3008, Puretech benzinli motoru da ürün gamına ekledi. Biz de 3008’i bu kez 1.2 litrelik 3 silindirli motoruyla misafir ettik.
3008’i uzun uzun anlatmaya gerek yok elbet. Herkes onu tanıdı ki daha önce Burak Ertem,1.6 BlueHDi motora ve EAT6 şanzımana sahip 3008’i Youtube sayfamızdan 360 derece video ile tüm detaylarıyla anlatmıştı. Kaçıranlar üzülmesin çünkü video içeriğimiz hala ‘Autocar Türkiye’ resmi Youtube sayfamızda.
Peki biz burada ne yapıyoruz? Peşinen söyleyelim; bu kez bildiğiniz sürüş izlenimlerinden birini değil 3008’e güç veren Puretech ünitenin izlenimi yapıyoruz.
Peugeot’un 2014 yılında üretime dahil ettiği, isminde ‘saf teknoloji’ vurgusunu yapan bir motorla karşı karşıyayız. 1.2 litre hacimli ve turbo beslemeli olarak olarak tasarlanan ünite, PSA’nın ‘down-sizing’ akımı gölgesinde ürettiği en büyük eserlerden birisi. 3 silindirli olarak tasarlanan ünite, Peugeot’un ürün gamında 208’den 5008’e kadar bir çok modele güç veriyor. Güç çıkışları ise 82 beygir ile 130 beygir arasında çeşitleniyor. Tüm PSA grubu içinde ise 60’dan fazla model Puretech motordan güç alıyor.
Fransa’nın kuzeyindeki Française de Mecanique tesislerinde başlayan Puretech üretim macerası Çin’de bulunan Xiang Yang tesisleriyle devam ediyor. 2014’te üretime girmesinden bu yana 2015, 2016 ve 2017 yıllarında 1,0-1,4 litre kategorisinde ‘Uluslararası Yılın Motoru’ seçilen üniteden 850.000 adetten fazla üretilmiş durumda. PSA’nın planı ise 2018 yılına kadar üretimi 1 milyon adete taşımak. Öyle ki ilerleyen yılları da kapsayacak yatırım planı için başka bir PSA üretim tesisi Tremery Fabrikası da Puretech motor üretimine yakın zamanda başlayacak.
Temel prensipleri ‘verimlilik’ ve ‘çevrecilik’ gibi başlıklar etrafında şekillenen ünite, minimum yakıtla maksimum performansı ve devamında en az CO2 salınımını hedefliyor. Bunun için 120’den fazla patentli yenilik etrafında şekillenen ünite, bir çok Ar-Ge çalışmasının ürünü olarak ortaya çıktı.Dört silindirli motorlara göre %18 daha az CO2 salınımı yapan motorun 3008’de kayda geçen salınım değeri sadece 120 g/km ile sınırlı.
230 Nm ile motor hacmine göre sınıfında litre başına en fazla tork değerini sunan Puretech motor, 3008’de 130 beygirlik gücüyle görev alıyor. Maksimum torkunu 1750 d/dak itibariyle 3000 d/dak’a kadar sunan ünite maksimum gücünü ise 5500 d/dak’da veriyor. Düşük devirler itibariyle gelen tork sayesinde otomobilin 1270 kilogramlık gövdesini kolayca hızlandıran Puretech motor, 3008’i 0’dan 100 km/s hıza 10.5 saniyede; devamında ise 188 km/s maksimum sürate ulaştırabiliyor. Tüm bunları yaparken de başarılı yalıtım sayesinde sızlanmalarını kabin içine iletmiyor. Devir çevirmeyi sevmeyen yapısıyla sakin sürüşlere teşvik eden motor, şehir içinde ve ani hızlanma ihtiyaçlarında torku göreve çağırıyor.
Sakin sürüş demişken; fabrika verilerinde 4.7 lt/100km şehir dışı, 6.2 lt/100km şehir içi ve 5.2 lt/100km’lik ortalama tüketim değerleri öngören 3008, neredeyse bu değerleri yakalayabiliyor. Karma tüketimde bizim yakalayabildiğimiz en düşük değer 7 litre olsa da sıkışık trafik şartlarının bunda payı büyük. Test otomobilini aldığımız gün kontrol ettiğimiz yol bilgisayarı ekranı ise 1300 kilometre için ortalama 6.3 lt/100km değerini gösteriyordu. Fakat yine de gazlamak istediğinizde fatura pek iç açıcı olmuyor. Öyle ki 50 kilometrelik bir maraton sonunda yol bilgisayarında 12.5 lt/100km’lik bir tüketimle karşı karşıya kaldık. Üstelik bu tüketimin karşılığı budur diyebileceğimiz kadar ‘hızlı’ değildik. 54 litrelik deposuyla 800-850 kilometreden fazla gerçekçi menzil değeri sunan 3008, daha kontrollü ayaklarla ve uzun yol şartlarıyla 1000 kilometre sınırını aşabilir. Üstelik BlueHDi motora göre sunduğu daha iyi hızlanma verisi ve ara hızlanmalarla.
Peugeot’un satış listelerinde aynı donanım paketi için dizel-otomatik versiyona göre 15.000 TL daha aşağıda fiyat etiketiyle konumlandırılan Puretech motor, verimli ve performanslı yapısıyla satışlardan pay almayı hak ediyor. Eğer sağ ayağını kontrol edebilen insanlardansınız dizel 3008 kullanıcılarını şaşırtacak tüketim değerleri elde etmek mümkün. Fakat pedalı taban halısıyla buluşturmaya bayılanlardan biriyseniz 1.6 litrelik yüksek performanslı THP motora bakmanızda fayda var.
Yazı: Mehmet Akif Doğan
Fotoğraf:Gürkan Çağlar
0 comments