Bentley’in SUV modeli Bentayga, lüks otomobil konforu ile spor otomobil dinamizmini klasik bir 4×4’ün gövdesinde bir araya getiriyor. Peki bu sahnenin tozunu yıllardır yutan Range Rover’la karşı karşıya geldiğinde Bentley’in şansı ne kadar yüksek dersiniz? Matt Prior cevabı arıyor.
Şayet doksanlık bir İngiliz politikacısı iseniz ve yurtdışından önemli misafirleriniz varsa, bu zamana kadar kullanabileceğiniz tek bir ulaşım aracı vardı. Daha doğrusu yakın bir zaman öncesine kadar… Zira Range Rover artık yalnız değil. Bentley Bentayga’ya hoşgeldin demek ister misiniz? Range Rover’a ve hükümetteki görevinize geri dönelim. Evet, bu zamana kadar Range Rover kullanıyordunuz tamam, ama ne tarz donanımda bir Range’den söz ediyoruz? Elbette yeni adıyla SVAutobiography ve türevlerinden! Çok paranız var ama minik ve vahşi bir spor otomobilin yahut devasa bir limuzinin içinde görünmek istemiyorsunuz. Bu durumda, bir Range Rover’a harcayabildiğiniz kadar çok para akıtmaktan başka çareniz yoktur ki bahsettiğimiz 4×4’e ödediğiniz miktar size o kadar da koymaz diye düşünüyoruz. Lüks SUV’lar konusunda insanların fazlasıyla eli açık davranıyor olması, günümüzde ayan beyan ortaya çıktı fakat birkaç yıl öncesine kadar konu halen belirsizliğini koruyordu. Ardından delinin biri kuyuya bir taş attı ve olaylar gelişti…
Bentley Bentayga uzun zaman boyunca şirketin toplantı odalarında ‘yapsak mı, yapmasak mı?’ tartışmalarına konu olduktan sonra, Wolfgang Dürheimer, Bentley Motors’a transfer oldu ve doğrudan üretim emri verdi. Sanıyoruz kendisi Cayenne ve Porsche arasındaki ilişkiyi iyi biliyordu. Az önce bahsettiğimiz hadiseler 2011 yılında gerçekleşti ve bir sonraki yılın Cenevre Otomobil Fuarı’nda nefeslerimizi tutup bir adım geriye çekildik. Zira EXP 9 F isimli konsept görücüye çıkmıştı ki Dürheimer bile, kolunda kartal dövmeli bir adamla konuşurken gözlerini konseptin ön kısmından alamamıştı. Peki ya şimdi? EXP 9 F’deki yüz biraz yumuşak ve daha az gösterişli bir forma kavuşsa da, burada gördüğünüz şeyin bir Bentley olduğunu daha ilk anda fark ediyorsunuz. Ne de olsa böyle bir burun başka bir markada yer almaz. Bentley’in marka karakteri itibarıyla SUV gövdeye, atıyorum bir Porsche’den daha uyumlu olmasından mıdır, yoksa son zamanlarda SUV’leri kanıksadığımızdan mıdır bilinmez; karşımızdaki 4×4 Bentley’i gayet normal karşılıyoruz ve logosunun yarattığı algıdan dolayı ondan çok şey bekliyoruz. Mesela ne tarz beklentiler?
Örneğin Bentley logolu bir aracın 300 km/s bandını rahatlıkla aşabiliyor olması gerekir. 300 yapamayan Bentley mi olur? Üstelik bu sürate ulaştığınızda bir spor otomobildeki kadar güvende ve heyecanlı hissetmelisiniz. Bu amaç doğrultusunda Bentayga için 608 bg güç değeri uygun görülmüş. Bu yüzden 6.0 litre hacmindeki twin-turbo beslemeli W12 motora şaşırmayın çünkü bu bir Bentley. Çünkü bu ağır bir otomobil. Çünkü içinde taşınması gereken bir sürü lüks deri ve kaliteli halı mevcut. Ne de olsa sınırsız lüksten söz ediyoruz. Diğer beklentiler ise temel olarak Bentayga’nın SUV olması ile alakalı. Mesela arazide rahatlıkla yol alabilmek veya 3.5 tonluk devasa bir teknenin yer aldığı treyleri hiç rahatsızlık duymadan çekebilmek gibi… Modern otomobillerden ne kadar çok beklediğimizi bir kez daha hatırlamış olduk. Bentayga’nın işi hiç de kolay olmayacak. Az evvel bahsettiğimiz devasa beklentileri karşılamak açısından, Bentley’in sahibi olan VW Group’un bütçesinde koca bir delik açıldı. Audi Q7 ile aynı platformu paylaşsa da, Bentayga’nın 48 Volt’luk elektrik tesisatına ihtiyaç duymasından dolayı SQ7’nin elektrik mimarisi alınmış. Burada elektrik desteğiyle çalışan besleme teknolojisi yer almıyor çünkü 6.0 litrelik çift turbolu W12 makinede yeterince nefes mevcut. Fakat burulma önleyici barlar için aynısını söyleyemeyiz çünkü otomobilin devasa gövdesini hem virajlarda, hem de arazide huzurla kontrol edebilmesi için buradaki burulma önleyici barlar elektrikle çalışıyor. Ayrıca bu teknolojinin sürüş kalitesine katkı sağladığı da bir gerçek.
Range Rover biraz daha eski moda takılmayı seviyor. Daha doğrusu otomobilin bir geçmişi olduğunu rahatlıkla hissedebiliyorsunuz. Bentley tarafı Range’i lüks otomobil olarak değil, premium otomobil olarak görse de; Range Rover yabana atılacak bir araç değil. Mesela arazi kabiliyeti. İnanılmaz arazi kabiliyeti… Range kullanan insanların çok azı otomobillerini araziye çıkarır ama hangisine sorarsanız sorun, kendileri otomobilleriyle her yere gidebileceklerini bilir. Bu araçtan verim almak için Bond olmanıza gerek yok ama altınızdaki şeyin her yerde yol alma becerisini bilmek hoş bir güven telkin ediyor. Uzun yıllardır sayısız çeşidini test etmiş olmamıza rağmen, daha önce bu kadar pahalıya satılan bir Range Rover görmemiştik. Başlangıç fiyatı 149.800 sterlin olan kısa gövdeli, V8 motorlu bu canavara opsiyon eklediğinizde olayın rengi daha da değişiyor. Peki bu inanılmaz fiyatın karşılığında ne alıyorsunuz? Işıltı. Bolca ışıltı… Mücevherleri anımsatan metal yüzeyler, her yerde ama her yerde kullanılan deri ve ahşap kaplamalar ve ışıltı. Arka sırada yer alan iki koltukta ısıtma ve havalandırma yer alıyor. Ayrıca bu kısımda TV izleme şansınız da mevcut. Otomobilin arkası o kadar lüks ve konforlu ki, fotoğraf çekimlerinde Bentley’le uğraştığımız her seferde, Range Rover’la ilgilenen ekibi arkada uyurken bulduk. Ne var ki arka koltuk bahsinden hareketle yorum yapmak gibi bir niyetimiz yok çünkü her iki otomobil de bu konuda çok iyi. Asıl fark direksiyona geçtiğinizde ortaya çıkıyor ki bu durumu henüz hareket etmeden, sadece sürüş pozisyonuna bakarak dahi anlayabiliyorsunuz. Range Rover’la başlayalım çünkü bu otomobille ilgili olarak herkes bir şeyler biliyordur. Yüksek oturma pozisyonu, dirsek hizasına kadar alçalan geniş cam alanlar sayesinde ciddi bir ferahlık sağlıyor. Ayrıca tıpkı bir tekneyi idare eder gibi, aracın burnunu ve yan alanlarını rahatlıkla takip edebiliyorsunuz.
Range ile sürüş yaparken kaputun nerede bittiğini yahut yan kısımların kaldırıma ne kadar yakın ilerlediğini kestirebilmeniz çok kolay. 4999 mm uzunluğu ve 1983 mm genişliği ile büyük bir otomobilden söz ediyoruz fakat hissiyat anlamında Range’in o kadar da iri olmadığını söyleyebiliriz. Hem Amerika’nın devasa otobanlarında, hem de İngiltere’nin dar köy yollarında kullanılabilen bir 4×4’ten bahsediyoruz. Kullanışlılık bahsinde Bentley’in geri kalır yanı yok çünkü Range ne kadar kolay yürüyorsa, Bentayga da o kadar kolay yürüyor. Çamurlu ve taşlı yollarda bile… 5141 mm uzunluğu ve 1998 mm genişliğiyle buradaki rakibinden daha uzun ve daha geniş olan Bentley’in sürüş pozisyonu çok alçak. Öyle ki cam alanların başlangıcı omuz hizanızda kalıyor. Karşılaştırmamızın ilk çarpıcı cümlesi geliyor: Bentley’in kabinindeki hissiyat Range Rover’daki hissiyatın ancak yarısı kadar güzel. Range Rover’da her şeyin tam kararınca ayarlandığını düşünüyoruz. Deriyse deri, ahşapsa ahşap, ışıltıysa ışıltı… Burada çok da abartılı bir mesele yok. Bentley’e geri döndüğünüzde ise ‘lüks’ otomobil üreticilerinin bazı zamanlarda insanların ne düşündüğünü o kadar da umursamadığını hatırlıyorsunuz. Zira Bentley’deki lüks tamamen detaylarda gizli. Örneğin halı, metal ve deri yüzeyler arasındaki geçişler kusursuz. O kadar kusuruz ki araya tırnak geçmiyor. Ayrıca burada gördüğünüz şey metale benziyorsa metaldir. Bentley deri kalitesi konusunda rakibinden daha önde. Örneğin Range’in direksiyon dikişleri elinize pütür pütür gelirken, Bentley’in direksiyonu basılmamış kar kadar pürüzsüz. 160.200 sterline satılan Bentley’in fiyatı Range Rover’ın üzerine kalıyor ki opsiyonlar konusunda biraz cömert davrandığınız anda 200.000 sınırını aşan bir fiyat buluyorsunuz. Konu sürüşe geldiğinde ise Range’in tedirgin olmaya başladığı noktalarda yeni yeni ısınan ve kendine gelmeye başlayan bir Bentayga ortaya çıkıyor. Bakalım bu şeyi nasıl rahatsız edebileceğiz… Şayet sizi için iyi sürüş demek, çok çeşitli baharatlar barındıran bir sürüş demekse Bentley’deki sürüşün daha iyi olduğunu söyleyebiliriz.
Range Rover ise sakinlik ve konfor açısından halen kusursuz. Uzun çalışma aralıklı gaz pedalı, merkezde biraz fazla tutucu olmasına rağmen yumuşacık çalışan direksiyonu ve sürücüsüne daima sakinlik aşılayan halleriyle Range’i alt etmek o kadar da kolay değil. Uzun lafın kısası, 94 yaşında bir politikacı iseniz ve Amerika’dan gelen bir bakanı otomobilinize almanız gerekiyorsa, bu aracın üzerinde Range Rover logosu olması gerektiğine inanıyoruz. Test aracımızın 22 inçlik jantları sürüş konforunu biraz azaltsa da, yoldaki birçok pürüzün kabine yansıması titreşim değil ses oluyor. Bu arada Range Rover Sport SVR’daki 550 b’lik motorun inanılmaz sesler çıkardığını ve sportifliğe düşkün olan sürücüleri beklediğini de ekleyelim. Range Rover’ın Bentley kadar hızlı olmadığını tahmin edersiniz. Bentayga’nın alt devirlerinde bir miktar bekleme söz konusu fakat besleme devreye girdiği anda otomobil esip gürlemeye başlıyor. 4.0 saniyelik resmi 0-100 verisi buradaki rakibin 1.1 saniye önünde olsa da, Range Rover SVAutobiography’nin süperşarjlı motoru farkın daha az olduğunu hissettiriyor. Yine de Bentayga’nın turboları canlandığı anda Bentley’in uçup gittiği kesin. Böylesine ciddi bir güç değerini ve hızlanma kabiliyetini kontrol edebilmek açısından Bentley’de üç farklı sürüş modu yer alıyor: Comfort, Sport ve Bentley tarafından önerilen ara mod ‘Bentley’.
Üçüncü mod da, Comfort’tan ziyade Sport’a daha yakın hissettiriyor. Kişisel zevkim açısından değerlendirecek olursam sürüş modlarının birbirlerine fazla yakın olduklarını söyleyebilirim. Burada da 22 inçlik jantların üzerindeyiz ve Comfort moduna geçtiğimizde dahi Range benzeri bir konfor bulamıyoruz. Yine de konfor açısından ciddi bir sıkıntı söz konusu değil ki virajlı yollarda zorlamaya başladığınızda az önce bahsettiğimiz konfor eksiğinin ne için kullanıldığını anlıyorsunuz: Kontrol. Gövdesinin nefis biçimde idare eden Bentley’in kafası biraz ağır olsa da, otomobil inanılmaz yol tutuyor ve gerçekten şaşırtıyor. Aracın bu yanı da, tıpkı arazi sürüşü yetenekleri gibi, muhtemelen pek nadiren kullanılacak fakat yine de böyle bir yetiye sahip olduğunuz bilmek hoş. Peki Bentayga’nın çok yönlü halleri bazı şeylerin eksik olmasını zorunlu kılmıyor mu? Hiç şüphesiz evet. Zira aracın lükslük, sportiflik ve 4×4’lük yeteneklerinden herhangi birini devre dışı bıraktığınızda; diğer iki detayın oldukça güçlenebileceğini görmek zor değil. Son olarak, Bentley’in V8 motorla daha canlı ve daha keyifli olabileceği kanısındayız. Daha önceki paragraflarda okuduğunuz üzere, Bentayga kusursuz değil. Tabii Range Rover da öyle… SVAutobiography’nin iç mekanı 150.000 sterlinlik fiyat etiketini haklı çıkarmak için biraz zorlanıyor. Bentayga ise mevcut fiyatı ile gayet uyum içinde. Range Rover’ın daha uygun fiyatlı seçenekleri bu sınıfın en iyi tercihi olacaktır. Bentley ise lüks ve 4×4 kavramlarını gerçek bir uzmanlıkla bir araya getirmiş ve yenilmesi zor bir model yaratmış.
0 comments