İlk Sürüş: 4×4 Skoda’larla buzda dans

Skoda’nın Avustura-Almanya sınırında düzenlediği kış sürüş etkinliğinde dört tekerlekten çekişli Skoda modellerinin tüm hünerlerini buz üzerinde deneyimledik

27_Skoda_4x4_008

Şans mıdır yoksa şanssızlık mıdır bilinmez, ama 27 Şubat 2016 günü Avusturya’nın Salzburg şehri tarihinin en yüksek sıcaklıklarından birini yaşıyordu. Salzburg’da bulunma sebebim turistik amaçlı olsa hava sıcaklığının normallerin üzerinde olmasını tabii problem etmem, fakat bugün burada bulunma amacım şehri gezmek değil. Ünlü Mozart çikolatalarının tadına bakmak da önceliklerim arasında yok. Bugün, Skoda’nın dört tekerlekten çekişli modelleri ilgimi çekiyor ve Salzburg’da bulunma sebebim Çek markanın dört tekerlekten çekişli tüm modellerini buz üstünde kullanmak. Hava sıcaklığının normallerin üzerinde olması işte bu yüzden hoşuma gitmiyor. Korktuğum da başıma geliyor. Etkinliğin daha sabahında buz erdiği için pistin sürüşe uygun olmadığı haberini veriyorlar.

024_YETI_4x4_08

Neyse ki Skoda yetkilileri 4×4 otomobilleri gibi her türlü koşula karşı hazırlıklılar. Bulunduğumuz bölgeye çok uzak olmayan “yedek” buz pistine hareket ediyoruz. 4×4 Skoda’larla buzda dans etmeye işte şimdi hazırım. Tamamen buz zemine sahip test parkurunda Octavia’nın standart ve RS modellerin dört tekerlekten çekişli versiyonları, Superb ile Superb Combi’nin dört tekerlekten çekişli versiyonları ile Yeti’nin dört tekerlekten çekişli versiyonları hazır bekliyor. Herkes bir otomobile atlıyor. Benim ilgimi ilk cezbeden ise kırmızı renkli Octavia Combi 4×4 oluyor. 1.6 TDI dizel motora ve manuel şanzımana sahip otomobil, sürüş öncesi teorik eğitimde bahsedildiği gibi dört tekerlekten çekiş sistemi sayesinde gerçekten avantajlı. Normalde önden çekişli olan model, buzda, yani tutunmanın her daim zayıf olduğu bir zeminde dört tekerleğe de güç göndererek limitler dahilinde stabil olarak ilerlemenize olanak veriyor. Tabii, etkinliğe katılan Skoda yarış pilotu Jan Kopecky’nin “Eğlenmesini bilirseniz, dört tekerlekten çekişli otomobiller aslında keyiflidir.” sözünü dinlerseniz, yukarıdaki karede olduğu gibi son derece keyifli dakikalar da geçirebiliyorsunuz Tek akstan çekişli bir modelle bırakın yukarıdaki pozu vermeyi, buz üzerinde sakince hareket etmek bile bir hayli zor.

024_YETI_4x4_02

Skoda’nın 4×4 Sistemi Nasıl Çalışıyor?

Skoda’nın dört tekerlekten çekişli mevcut modelleri 5. nesil Haldex kavramalı yürür aksama sahip. Normal şartlar altında önden çekişli gibi davranan sistem, zorlu koşullarda motor gücünü ön-arka aks arasında ve sağ-sol tekerlekler arasında elektronik sistemler yardımıyla bireysel olarak dağıtabiliyor.

Normal zemin şartlarında gücün tamamına yakını ön aksa iletir. Otomobilin kaygan bir zeminde ilerlediğini anlaşıldığında ise sistem, motor torkunu milisaniyeler içinde dört tekerleğe de eşit olarak dağıtıyor. Ön tekerleklerde yol tutuşun hiç olmadığı durumlarda gücün %90’ına kadarı arkaya iletebiliyor. Üç tekerlekte de yol tutuş düşükse gücün %85’ine kadar olan kısmını tek tekerleğe tahsis edebiliyor.

024_YETI_4x4_01

Bu arada Octavia RS’in sürüşü tahmin edildiği üzere çok daha yüksek. Spor sürüş modunda kabine takviye edilen motor sesi ve keskinleşen sürüş dinamikleristandart Octavia’lardan bir gömlek kadar fazla keyif sunuyor. Tabii, eskiden opsiyon olarak sunulan 4×4 sisteminin artık tüm Octavia RS’lerde standart donanımda olduğunu belirteyim. Superb’e geçtiğimde ise sürüş performansının bir üst seviyeye çıktığını görüyorum. Octavia’ya kıyasla daha yüksek olan ağırlık ve geniş olan gövde, daha iyi yol tutuş performansı anlamına geliyor. Benim kullandığım versiyon 2.0 litre TSI benzinli motora sahip ve tamı tamına 280 bg güç üretiyor. Bu motor, tüm Volkswagen grubu markalarının bu segmentte kullandığı en güçlü motorlardan birisi. Motorun yüksek gücü normal koşullarda, dört tekerlekten çekiş sistemi ise sürtünmenin azaldığı zorlu zeminlerde güven veriyor. Sadece 4×4 çekiş sistemi ve DSG otomatik şanzımanla satılan 2.0 TSI motor, Superb’in en tepedeki versiyonunu oluşturuyor.

024_OCTAVIA_SCOUT_4x4_05

Octavia ve Superb’i kullandıktan sonra sıra Yeti’ye geliyor. İlk iki model benzer dinamiklere sahip olsa da Yeti, kardeşlerinden bariz bir şekilde daha farklı bir karaktere sahip. Geçtiğimiz yıl makyajlanan modelin sürüş pozisyonu yukarıda. Otomobilin gövdesi de yüksek olduğu için sürüş dinamikleri haliyle sedan kardeşleri kadar başarılı değil. Asfalt dışına çıkıldığında ise işler değişiyor. Yeti, başarılı yaklaşma ve uzaklaşma açıları sayesinde engellerin üstesinden haliyle daha rahat gelİyor. Yeti’nin dört tekerlekten çekişli versiyonunda diğer 4×4 Skoda’lardan farklı olarak eğim iniş destek sistemi bulunuyor. Ön konsolun alt kısmında yer alan bir düğme ile aktive edilen sistem sayesinde eğimli alanlarda güvenli bir şekilde, herhangi bir tutunma kaybı yaşamadan inebilmeyi mümkün kılıyor. Avrupa’da dört tekerlekten çekişli otomobil pazarında Skoda’nın gözle görülür bir satış üstünlüğü var. Bu başarılı trendi Türkiye’de de sürdürmek isteyen Skoda Türkiye, dört tekerlekten çekişli neredeyse tüm Skoda modellerini Türkiye’de de satıyor. 1.6 TDI dizel Octavia’dan crossover Yeti’ye, 280 bg’lik 2.0 TSI motorlu Superb’e kadar dört tekerlekten çekişli geniş bir model gamı dört tekerlekten çekiş sistemini olmazsa olmaz şeklinde nitelendirenler için iyi seçenekler sunuyor diyebiliriz.

MERT ALPKOÇAK/SALZBURG

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir