BMW yeni formül peşinde

BMW’nin 2017 model kompakt sedanı daha hafif ve rijit bir platformu, geliştirilmiş motorları, daha kaba bir tasarımı ve ileri seviyede elektronikleriyle Jaguar XE’den daha iyi bir sürücü otomobili olmayı hedefliyor.

Gelecek nesil BMW 3 serisi çalışmaları iyice hız kazanmış durumda. Eylül 2017’deki Frankfurt fuarında gösterileceği tahmin edilen 3 serisinin yeni prototipleri dayanıklılık testleri için yolları aşındırıyor.2018’de satışa çıkacak BMW’nin best seller’inin yedinci nesli için, özellikle mühendislik anlamında çok ciddi çalışıldı. Günümüz platform yapısından çok daha modüler bir yapıya sahip olduğu iddia edilen yepyeni platformuyla yeni 3 serisi, ağır bir şekilde revize edilmiş farklı benzinli ve dizel motorların yanında hibrit altyapıyı da destekleyecek. Ayrıca daha büyük ebatları, kabin anlamında da yeni modelin daha çömert olmasını sağlıyor. Tüm bunların yanında, geliştirilmiş elektronik altyapısı sayesinde henüz yenilenmiş olan ezeli rakipleri Audi A4 ve Mercedes C serisi karşısında artık eşit seviyeye gelmiş olacak.

Autocar’a söylenenlere göre, G20 karoser kodlu yeni sedan daha kaslı ve küt bir yapıya sahip olacak ki bu yapı BMW’nin yeni tasarım anlayışının bir yansıması olacak.Otomobilin tasarımında görev alan kişilerden olan casusumuz; ‘Gelecek 3 serisinin tasarımında, yakında yenilenecek 5 ve yeni 7 serisinden çok daha fazla değişiklik yaptık’, diyor ve ekliyor; ‘Gelecekteki birçok BMW modelinde rastlayacağınız farklı tasarım detaylarını ilk önce 3 Serisi’nde göreceksiniz.’Yeni BMW 3 serisi, altıncı nesil 5 serisiyle birlikte geliştiriliyor (bkz arka sayfa). 5 ve 7 serileri gibi yeni 3 de alüminyum dominant bir şasiye sahip olacak. Bu durum aslında BMW’nin giriş modeli olan 318i’nin 1320 kg altında olması hedefinin bir stratejisi. Bu arada günümüzün 3 serisinin 1340 kg olduğunu belirtelim.

bmw_3er

Aydınlatma konusunda eksper olan BMW, 3 serisi için de çok özel bir gece aydınlatması uygulayacak. Tüm modeller LED farlar ve OLED teknolojili stop lambalarına sahip olacak. Bunun yanında yeni Laser far teknolojisi de aracın 7 yıllık ömründe (muhtemelen makyaj esnasında) kullanılmaya başlanacak.Boyut olarak yeni 3 serisi büyüyerek rakipleri Audi A4 ve Mercedes C’nin ebatlarına ulaşmış. Günümüzün modeli Audi’den 100 mm, Mercedes’ten 60 mm daha kısa. Boyla birlikte, daha geniş bir arka diz mesafesi için dingil mesafesi de artacak.BMW, sedan ile birlikte steyşın modelin de çalışmalarını yapıyor. Yeni 3 serisi, ayrıca 4 serisi Coupe, Cabriolet ve Gran Coupe’nin de donörlüğünü yapacak.Firma içinde CLAR olarak adlandırılan yeni platformun rijidite konusunda da çok iyi olduğundan bahsediliyor. Şasi mühendisleri, süper sert olarak bahsettikleri şasinin konfor konusunda da daha iyi olması için çalışıyorlar.

Bunda, standart olarak sunulacak değişken sertlik ayarlı adaptif amortisörlerin payı büyük olacak. Teknolojik yenilikler bunlarla sınırlı kalmayacak. Dinamik sürüş anlamında rakiplerinde olmayan özellikler geliyor. Opsiyonel olarak sunulacak aktif direksiyon kutusunda arka lastikler de belli oranda yön değiştirirek daha net tepkiler verebilecek ve bu da kıvraklığı artıracak. Aktif viraj demirleri, yani BMW’nin deyimiyle Dynamic Drive da yeni frenleme sistemiyle birlikte gelmesi planlanan özelliklerden.

Motor olarak, 1.5 litre 3 silindirli ile 2.0 litre 4 silindirli benzinli ve dizel motorlar revize edilmiş olarak yer alacaklar. Benzinli motorların enjeksiyon sistemi değiştirilirken yeni soğutma sistemi tüketimi azaltacakken tek parça tahrik zinciri alt devirleri canlandıracak. Dizel motorlardaki değişiklikler ise BMW’nin iddiasına göre günümüz motorlarına oranla yakıt tüketimini yüzde 5 düşürecek.Dört silindirli dizellerde yepyeni turbo üniteleri ve yenilenen egzoz gazı dönüşüm sisteminin yanında yeni bir AdBlue üre enjeksiyon ünitesi de NOx emisyon değerlerini düşürecek.

Yakıt ekonomisindeki ciddi geliştirmelerin yanında tüm motorlar güçleniyor da. Örneğin 320d’nin gücü 190’dan 198 bg’e çıkıyor. Dağın en tepesinde yine her zamanki gibi yepyeni bir M3 yer alacak. M3’de mevcut modelin twin turbo 3.0 litre sıralı 6 silindirlisi revize edilmiş bir şekilde kaputun altında kalacak. Güç ise yine mevcut M4 GTS gibi 500 bg civarında kalacak. Yine günümüzün 330e plug-in hibrit versiyonun da devam etmesi planlanıyor. BMW’nin 2.0 litre dört silindirli benzinli makinesi aynı kalırken kullanılan 55 bg’lik elektrik motoru büyüyecek. Günümüzdeki 3 serisi gibi yeni jenerasyon da arkadan itişli ya da opsiyonel olarak 4 tekerlekten çekişli gelecek. Şanzımanlar da yine olduğu gibi kalacak; 6 ileri manuel ya da 8 ileri otomatik.

Mekanik anlamda ağır bir işlem geçiren yeni 3 serisinde ayrıca elektronikler de farklı bir boyuta taşınacak. Günümüzün çift kamera teknolojisiyle sürücü destek sistemleri artacak. 7 serisinde sunulan ve 5 serisinde de sunulacak olan otonom yoğun trafik sürüşü, şerit değiştirme ve uzaktan kumandalı park gibi sistemler 3 serisinde de yer alacak.

B MW’ NİN EN ÇOK SATANLARI NERELERİNİ GELİŞTİRMELİ ?

MATT SAUNDERS

Filo satışları sayesinde ciddi satış adetleri alan 3 ve 5 Serileri, yeni jenerasyonlarıyla gerçek hayattaki yaıt ekonomisi ve CO2 emisyonlarını iyileştirmeleri gerekiyor. BMW’nin mevcut modelleriyle konumunu sağlam tuttukları bir gerçek, ancak rakipler yeni modelleriyle ellerini oldukça kuvvetlendirdiler.

Örneğin Mercedes-Benz’in yeni OM654 kodlu 4 silindirli dizelinin karşısında BMW’nin pazardaki yakıt konusunda en cimri lüks sedanlarını üreten marka unvanını koruması için çok sıkı çalışması gerekiyor.

Sürüş zevki konusunda da benzer bir durum söz konusu. Jaguar XE ve XF, BMW’nin 3 ve 5 serilerini bu konuda geri planda bırakmışlardı. Arka lastiklerin yönlendirilmesi ya da Active Roll Cancellation gibi sistemler teoride BMW’ye bu konuda yardımcı olabilir, ancak bir yandan da tecrübeler bu gibi sistemlerin doğal direksiyon hissini yok ettiğini gösteriyor. Her iki yeni BMW’de de dinamik gelişim konusunda, bu tip sistemlerden daha çok hafifliği ve rijitliği artırılmış Münih’in yeni alüminyum zengini platformu en büyük yardımcı olacaktır. Bu konu hakkında çok çalıştılar.

Otonom sürüşü destekleyici sistemler her iki otomobilde de geliyor. Bunlar Mercedes E serisi ya da Volvo S90’ı ünlü eden konular. Umarım BMW de alnının akıyla çıkar. Ayrıca bu otomobillerde meşhur olan kocaman bilgi ekranlarını da yıllar önce öne çıkaran marka da BMW’dir, bu nedenle şikayet etmemeleri gerekir. Bunun yanında 5 serisiyle gelecek mimik algılama sistemini de çok merak ediyorum. Fark yaratacaktır.

YAZI: GREG KABLE

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir