Artık eskidiğini belli eden BMW X5, plug-in hibrit versiyonu ile en yeni teknolojileri yakından takip ettiğini kanıtlamaya çalışıyor.
İlk olarak 1999 yılında yollara çıkan BMW’nin lüks SUV sınıfındaki temsilcisi X5, aradan geçen 18 yılın ardından üçüncü nesliyle aramızda. Mercedes Benz GLE, Audi Q7 ve Volvo XC90 gibi güçlü rakiplere sahip olan X5, yenilenen rakiplerine göre biraz daha eskimiş gibi gözüküyor. Fakat test konuğumuz olan xDrive 40e modeli ise plug-in hybrid motoru ile günceli yakalamış gibi gözüküyor.
X5 xDrive 40e dış tasarım anlamında diğer X5’lerden önemli ölçüde farklılaşmıyor. Dikkatli şekilde otomobile baktığınızda X5 xDrive 40e ön kapıların altında yer alan model ismi ve sol ön çamurlukta yer alan şarj yuvası sayesinde ayrılıyor. Konu şarj yuvasından açılmışken en çok merak edilen konulardan birine cevap verelim; evet evdeki 230V’lik prizden şarj olabiliyor. Eğer böyle şarj etmek isterseniz 4 saatte bataryaları şarj edebiliyorsunuz. Eğer otomobil şarj ünitelerinden bulabilirseniz bu süre 3 saat civarına düşüyor.
X5 xDrive 40e’nin içerisine oturduğunuzda diğer güncel X5 modellerinden çok farklı olmadığını göreceksiniz. Eğer dikkatli gözlere sahipseniz görebileceğiniz en önemli fark gösterge panelinde yer alan batarya göstergesi olacaktır. Geleneksel BMW tasarımı sayesinde kullanıcılar tuş karmaşası içerisinde kaybolmuyor.
X5’in gerek ön tarafında gerekse arka tarafındaki yaşam alanı rakiplerinin gerisinde kalmıyor. Rakiplerine göre daha sportif yapıda olsa da konfor anlamında önemli sıkıntı yaşamıyorsunuz. Bu konforda en önemli destek ise plug-in hybrid motordan geliyor. Seçtiğiniz sürüş moduna göre 120 km/s hıza kadar sadece elektrik motoruyla size sessiz yolculuklar sağlayan X5 xDrive 40e, bunu 30 km boyunca gerçekleştiriyor.
Sport modunu seçtiğinizde ise durum tamamen farklı bir hale geliyor. 2.0 litrelik turbo beslemeli motora ek olarak elektrik motoru tam gücünü üreterek kullanıcısının performanslı sürüşler yapmasını sağlıyor. 0’dan 100 km/s hıza 6.8 saniyede ulaşan X5 xDrive 40e’nin maksimum hızı ise 210 km/s. Gerek 0’dan kalkış gerek ara hızlanmalarda elektrik motorunun ürettiği kesintisiz gücü fark ediyorsunuz. X5, maksimum hıza ulaşma konusunda da elektrik motoru sayesinde çok hevesli.
Otomobilin kaputunun altında 2.0 litrlik TwinPower Turbo motor bulunuyor. Bu motor tek başına 245 beygir güç 350 Nm tork üretebiliyor. Otomobilin bagajının altında konumlanan elektrik motoru ise 113 beygir güç, 250 Nm tork üretme kapasitesine sahip. Bu iki motor birlikte tam kapasitede çalıştığında ise 313 beygir sizin hizmetinize sunuluyor. Kullanılan iki motor birbiriyle çok uyumlu çalışıyor. Tepkime süresi açısından çok başarılı çalışan bu motor geçişleri kullanıcısına hiç hissettirmiyor. Bunda çok başarılı çalışan 8 ileri Steptronic şanzıman ve xDrive sistemi de önemli rol oynuyor.
Orta konsolda yer alan eDrive tuşu ise plug-in hybrid sisteminin farklı şekilde çalışmasına yardımcı oluyor. AUTO eDrive modunu seçtiğinizde elektrik motoru tek başına 70 km/s hıza kadar çalışıyor. Bunun üzerinde bir hıza çıktığınızda veya keskin bir hızlanma istediğinizde ise benzinli motor devreye giriyor. MAX eDrive modu ise isminden anlaşılacağı üzere elektrik motorunu en uzun süre kullanabildiğiniz mod. Burada 129 km/s hıza kadar elektrikli motor tek başına devrede kalırken, tam dolu batarya ile yaklaşık 30 km menzile ulaşabiliyorsunuz. SAVE Batery modu ise elektrik motorunun bataryalarının azaldığında kullanılması tavsiye ediliyor. Bu modda batarya geleneksel motordan şarj olur veya batarya seviyesini korur.
Gün geçtikçe daha popüler hale gelen elektrikli otomobillere önemli yatırım yapan BMW’nin elde ettiği deneyim X5 xDrive 40e’de gözüküyor. Çok verimli çalışan elektrik motoru ile dilerseniz performanslı sürüşler yapabilir dilerseniz ekonomik sürüşler yapabilirsiniz. İçten yanmalı motorların dışında diğer motorlara olumsuz bakan kişilerin fikri bu tarz başarılı otomobiller sayesinde değişeceği aşikar.
Yazı: Egemen Özten
Fotoğraf: Gürkan Çağlar
(Bu sürüş izlenimi Autocar Türkiye’nin Ağustos sayısında yayınlanmıştır)
0 comments