Kış lastiğinin mucidi Nokian’ın Finlandiya Ivalo’daki tesislerini ziyaret ettik. Beyaz Cenennem olarak adlandırılan 700 hektarlık geliştirme merkezinde markanın yeni ürünü WR A4 ile donatılmış farklı otomobilleri kullandık.
Otomobil ile çok haşir neşir olmayanlar Nokian’ı bilmeyebilirler. Nokian, kökleri 1898’e dayanan ve 1934’de dünyanın ilk kış lastiğini üreten dünyanın en kuzeyinde yer alan lastik markasıdır. Bir Finlandiya markası olan Nokian, özellikle doğası gereği kış lastiği konusunda ulaşılması güç bir konumdadır. 2010 yılından beri Kormetal bünyesinde ülkemize ithal edilen Nokian’ın yeni geliştirdiği WR A4 kış lastiğini deneyimlemek için geçtiğimiz ay Avrupa’nın en kuzeyindeki havalimanı olan Ivalo’ya uçtum. Finlandiya’nın önemli kayak beldelerinden Ivalo’da yer alan White Hell (Beyaz Cehennem) olarak adlandırılan Nokian’ın test merkezi 700 hektar (7 milyon metrekare) üzerine konumlanmış 20 pistten oluşan bir kompleks. Hatta bunların arasında 700 metre uzunluğunda kapalı bir buz pisti bile mevcut. Her gören şok olurmuş, birkaç kez ziyaret etmiş olanlar öyle diyor.
Ben de saygı duydum. Burada yılda 20 binden fazla lastikle 40 bin km test ediyorlarmış. Orada olmamızın asıl nedeni olan WR A4’e Nokian, ‘Orta Avrupa Kış Lastiği’ diyor. Çünkü markanın asıl ağır şartların kış lastiği Hakkapeliitta zeminin kar olmadığı yerlerde WR serisi kadar başarılı değil. Ancak karlı ve buzlu zeminlerde onun üstüne pek lastik bulunmuyor. Hatta 335.713 km/s ile buz üzerinde hız rekoru 2013 yılından beri onda. Zemin ve ısı değişiklerinden minimum etkilenecek şekilde tasarlanan A4’te yerini aldığı WR A3’e göre bir hayli yenilik mevcut. Özellikle Functional Performance Siping ve Performance Traction Silica bu lastikte kullanılan iki başlıca teknoloji. Bu özellikler sayesinde WR A4 kar fırtınası, parça buz, sağnak yağış ya da kuru asfalt farketmiyor, hepsinde dengeli bir performans sunuyor. Doğadan esinlenerek tasarlanmış, taban ortasındaki desen ve kanallar da özellikle üç boyutlu kanal yapısıyla karda tutunma ve stabil sürüş konusunda benzersiz bir performans sergilemesine yardımcı oluyor. WR A4’ün ebat skalası da oldukça geniş tutulmuş; 16 inçten 21’e kadar farklı hız serilerinde çeşitlilik mevcut. Hatta elektrikli Tesla Model S için bile ölçü var. Bunun yanında RunFlat ya da maksimum taşıma kapasitesi için XL versiyonlar da bulunuyor. Tüm bu özellikleriyle halihazırda yerini alacağı WR A3 ile birçok karşılaştırmalı testten galip çıkan Nokian, A4 ile çıtayı oldukça yukarı taşıyacak. Biz, Ivalo’da farklı istasyonlarda farklı otomobillerle A4’ü test ettik. Önce Audi Q5’ler ile buz üzeri fren ve slalom kabiliyetlerini rakip markalar ve Nokian’ın diğer modelleriyle karşılaştırmalı kullanma fırsatı bulduk. Hakkapeliitta’nın çok farklı olduğunu, A4’ün ise diğer markalardan açık ara iyi olduğunu gözlemledik. Sonrasında yine oldukça virajlı özel bir pistte Audi RS4’ler ve Golf yarış otomobiliyle çivili lastiklerin ne kadar başarılı olduğunu gördük – Burada Golf’ten silah zoruyla indirildiğim doğrudur- Daha sonrasındaysa RS5’lerle beyaz cehennem dışına çıkarak kuru ve ıslak zemine sahip otoyolda WR A4’ün geliştirilmiş sessizliğini ve 560 bg’yi kontrol altında tutabilen yol tutuşunu tecrübe ettik. Nokian WR A4 gelecek kış, tüm dünya ile birlikte Türkiye’de de satışa çıkıyor. Ben kendi otomobilim için şimdiden sipariş verdim, benden söylemesi.
Dünyanın en büyük test merkezi
Nokian’ın Ivalo’daki White Hell (Beyaz Cehennem) test merkezi bu lakabını Nürburgring’ten (Yeşil Cehennem) almış. Avrupa’nın en kuzeyinde yer alan alanda 700 hektar arazi içinde (7 milyon metrekare) 20 farklı pist bulunuyor. Yılın 6 ayında aktif olan tesiste yılda 20 binden fazla lastik test ediliyor ve bu testlerin toplam uzunluğu 40 bin km’yi buluyor. -30 dereceden artı 10 dereceye kadar değişen hava koşullarında yapılan testler Nokian’ın doğal şartlarda en iyi lastiği üretebilmesini sağlıyor.
BURAK ERTEM / IVALO
0 comments