Honda’nın küçük temsilcisi Jazz boyundan büyük işler yapmaya devam ediyor. Bakalım yeni Jazz, eskisi gibi kullanıcı dostu mu?
Küçük sınıftaki otomobillerin boyutları giderek büyüyor. Örneğin Volkswagen’in Polo modelinin boyutları her jenerasyonunda Golf’e bir adım daha yaklaşıyor. Hyundai i20, Citroen C3, Opel Corsa artık küçük olmayan “küçükler”. Honda, Jazz’ın önceki nesilleriyle olayı abartmış bir üreticiydi. Boyut açısından rakiplerinden çok büyük olmasa da “MM”, yani minimum makine maksimum insan, felsefesi sayesinde içeride sunduğu yaşam alanı onların çok daha ötesindeydi.Bu yüzden önceki iki jenerasyonunu özellikle aileler tarafından beğenilmişti ve çoğu kişinin gözünde Jazz bir MPV otomobildi. Yaşam alanı genişti ve bolca sunulan eşya gözü, bardaklık ve kapaklı göz eşyaları göz önünden uzakta tutabiliyordu. Torpidonun alçakta konumlandırılması ve eğimli forma sahip olması ferahlık hissini artırıyordu ve bu his tavanı neredeyse boydan boya kaplayan cam tavanla zirveye ulaşıyordu. Görüş açıları konusunda da sorunsuzdu ve kısa burnu sayesinde kolayca park ediliyordu. Kadın sürücüler bu yüzden Jazz’ı çok sevmişti. Donanım konusunda da döneminin bütün ihtiyaçlarına da rahatlıkla cevap verebiliyordu.
Üçüncü jenerasyondaysa bazı şeyler değişmiş. Öncelikle tasarımından başlayalım. Jazz’ın üçgen formlu farlara sahip mutlu görüntüsü yerini biraz daha ciddi ve agresif çekik tasarıma bırakmış. Bu işlerin artık biraz daha ciddi olduğunun işareti. Parlak siyah ön panjur da kaliteli bir görünüm ortaya koymuş. Jazz’ın agrersiflik konusundaki en büyük yardımcılarıysa asimetrik ön hava girişleri. Bu sayede Jazz’ın alçak ve kısa burunlu yapısı eskisine göre daha iyi bir görüntüye kavuşmuş.Yandan bakınca Jazz’ın karakteristik geniş ve yüksek görüntüsü varlığını sürdürüyor. Fakat arkadaki yenilikler için aynısını söyleyemem. Bir önceki neslin stop lambalarının tasarımını bu CR-V benzeri tasarıma tercih ederim. Ama krom bagaj çıtası ve süs de olsa tamponda yerini alan hava girişleri Jazz’ın imajını güçlendirmiş. Büyük bagaj kapağı da olabildiğince aşağıya doğru uzatılmış ve bu da düşük yükleme eşiği oluşturarak bagaj kullanımına büyük bir artı katmış.
Bagaj demişken; Honda’nın “Magic Seats” adını verdiği modüler koltuk sistemini geliştirilmiş ve bir şekilde Jazz’ın iç hacmini daha da kullanışlı hale getirmeyi başarmışlar. Arka koltuklar yine yatırıldığında komple düz bir zemin oluşturabiliyor ve bagaj hacmi 1314 litreye ulaşıyor. Düz zemin çetesine ön yolcu koltuğu da eklenmiş. Bu sayede otomobilin bagajından torpido gözüne kadar 2.4 metrelik yüklerinizi rahatlıkla taşıyabilirsiniz. Arka koltukları kaldırdığınızdaysa zeminle tavan arasındaki 1.28 metrelik yüksekliğe sahip bir yükleme alanınız oluyor. Bitti mi? Bitmedi. Dilerseniz ön iki koltuğu da geriye yatıp kendinize uzanıp dinlenebileceğiniz bir yatak edinebiliyorsunuz. Böyle 18 farklı kombinasyonu Jazz’ın sihirli koltuklarıyla elde edebilirsiniz.Koltukları yatırmadan normal bir şekilde oturduğunuzda kabinde bir önceki jenerasyonlarla bağlantı kurabileceğiniz tek bir öğe yok. Tasarım, düğmeler, butonlar tamamen yeni ve sundukları his de öyle. Konsol artık çok daha yüksek ve bu ferahlık hissini törpülese de MPV hissini bir kenara itiyor. Artık sınıfına ait olduğunu söyleyebiliriz. Fakat yine de Honda iç mekanın her milimetresini değerlendirmiş ve kullanışlı bir kabin sunmuş.
Japon üreticinin tartışmaya açık Honda CONNECT multimedya sistemi orta konsola hükmediyor. Dokunmatik hissi pek iyi değil, menüleri karışık ve fiziksel bir ses butonu yerine dokunmatik bir yüzey bulunuyor. Ama yine de uygulamalar yükeyebiliyorsunuz ve navigasyonu da var. İki USB girişinin yanında bir de HDMI girişi bulunuyor. Alışınca ihtiyaçlarınızı karşılıyor ve zamanla sorunlar ortadan kalkıyor.Dokunmatik klima kontrolleri de kullanışlılığa artı katmasa da teknolojik yönden kalite hissini pekiştiriyor. Buna rağmen çift bölgeli klima bulunmuyor. Ama ön koltuk ısıtmaları var ve bu sayede donanım iyice zenginleşmiş oluyor.Güvenliğin de ihmal edilmediği Jazz’da önleyici güvenlik sistemleri de yerini almış. Şehir içi aktif fren sistemi bulunan otomobil olası bir çarpışma anında fren yapabiliyor. Takip konusunda uyarırken aceleci davransa da frenleme konusunda zamanlaması oldukça iyi. Diğer markaların bazılarında olduğu gibi gereksiz frenleme yapmıyor. Trafik işaretlerini de tanıyan otomobil gördüğü tabelalara göre hız sabitleyicideki hızı değiştiriyor fakat öndeki araca göre çalışan bir adaptif hız sabitleyici garip şekilde yok. Bunun yerine şerit takip asistanı yer almış. O da direksiyona müdahelede etmeden sadece görsel ve işitsel uyarılarla görevini yapıyor.
Motoru da yeni olan Jazz’da ufak bir hacim küçülmesi söz konusu. Önceden 1.4 litre olan motor artık 1.3 litre olsa da aslında 1339 cc’den 1318 cc’ye gerilemiş. Arada sadece 21 cc olsa da Honda isimlendirmede daha büyük bir fark olduğunu belirtmek istemiş. Yeni Jazz i-VTEC motor teknolojisi sayesinde 6000 d/dak gibi yüksek devirlerde 102 bg güç üretiyor. 123 Nm’lik tork da 5000 d/dak’da mevcut.Düz vitesli versiyonunu test ettiğimiz otomobilin kısa oranlı şanzımanı ekonomik sürüşlere olanak tanıyor ve vitesi küçültünce de yeterli performansı sunuyor. Bu sayede şehir içi olan fabrika tüketim verisi 100km’de 6.2 litre olarak karşımıza çıkıyor. Yol bilgisayarında gördüğüm rakam ise 6.3 ve 6.4 arasında gidip geldi. Sürekli yokuşlu yollarda seyreden biri olarak bunu başarılı olarak nitelendirebilirim. Start stop sistemi de şehir içinde tasarruf etmenize katkıda bulunuyor. Karma tüketim verisi Honda tarafından 5.1 ve şehir dışı 4.5 lt/100km olarak belirtilmiş. Fakat 40 litrelik yakıt deposu nedeniyle sık sık yakıt alma gereksini duyabilirsiniz.
Yolda ilerlerken eski nesline göre biraz daha ciddi bir karakterle karşılaştım. Bu ciddiyetten kastım daha sert bir süspansiyon ve daha az gövde salınımı. Fakat Honda sürüş konforu konusunda taviz vermemiş. Bu başarılı sürüş özelliklerine rağmen otomobilin rahatsız edici derecede sert bir sürüşü olduğunu düşünmüyorsunuz. 16 yerine 15 inçlik jantlara sahip versiyonların yine de daha konforlu olacağını tahmin ediyorum. Ama sınıfında daha yumuşak otomobillerin bulunduğu da bir gerçek.En üst seviye olan Elegance donanımını kullandığımız Jazz’da koltuk ısıtma, şehir içi güvenlik sistemleri, tabela tanıyarak hızı belirleyen hız sabitleyici, adaptif uzun far kontrolü, ısıtmalı yan aynalar, açısı değişebilen geri görüş kamerası, 7 inçlik ekrana ve navigasyona sahip Honda CONNECT multimedya sistemi, anahtarsız giriş ve çalıştırma ve otomatik klima gibi üst düzey donanımlar mevcut. Bu haliyle otomobilin fiyatı 67.680 TL. Fiyatı 56.680 TL’den başlayan otomobilde cam tavan opsiyonunun bulunmaması üzücü.
Fiyatı biraz yüksek gelebilir ama başta geniş ve kullanışlı iç mekanı olmak üzere gerek sürüş özellikleri gerek üst seviye donanınlarıyla Jazz fiyatının hakkını veriyor. Tek bir otomobil fiyatına küçük sınıf bir MPV, hatta küçük ticari bir araç satın almış oluyorsunuz.
YAZI: SARPER SABUNCU
0 comments