Sürüş İzlenimi | Seat Arona

Seat’ın Ibiza’dan türettiği yeni B segmenti crossover modeli Arona, büyümeye devam eden crossover-SUV pazarından İspanyollar için daha çok pay almaya geldi.

Otomobil üreticileri birer birer crossover rekabetine dahil olmaya devam ediyor. Öyle ki model tarihinde SUV bile üretmemiş markalar, birden çok modelle büyümeye devam eden pastadan pay almaya çalışıyor. Bu üreticilerin başında da şüphesiz İspanyol üretici Seat var.

İlk olarak kompakt SUV modeli Ateca ile rekabete dahil olan Seat, Fransız ve Japonların hegemonyası altında bulunan B segmenti crossover pazarına da Arona ile giriş yaptı. Arona’nın sınıfında; Peugeot 2008, Renault Captur ve Nissan Juke gibi önemli isimler bulunuyor. Peki İspanyolların Alman işbirliğiyle ürettikleri renkli ufaklığı Arona bu dişli rakipler karşısında neyine güveniyor? Cevabı arıyoruz.

Artık kompakt sınıftaki otomobiller kadar büyüyen B segmenti araçlarla karşı karşıyayız. Bunun en net örneğini de geçtiğimiz aylarda sürüş izlenimi konuğumuz olan Ibiza’da görmüştük. Öyle ki hem tarzıyla hemde geniş yaşam alanıyla sanki bir Leon’muş gibi davranan Ibiza, yeni üretim platformu sayesinde bol bol hacim ve diz-baş mesafesiyle karşımıza çıkmıştı. Fakat crossover modellerine olan bağlılık daha fazlasını istemekle açıklanabilirdi ki Arona ile tam da böyle oldu. Daha yüksek, daha uzun, daha ferah.

Arona aslında Ibiza ile birebir aynı platformu kullanmasına rağmen kardeşinden 8 santim daha uzun. Bu mesafe dingil mesafesinde sadece 1mm farketmiş olsa da; daha fazla diz ve baş mesafesi, daha yüksek tavan ve artan bagaj hacmi Arona’nın elini güçlendiren silahları. Toplam yüksekliği kardeşi Ibiza’dan 9 santim daha fazla olan Arona, arka ve ön koltukların tabanından tavana kadar olan genişlikte 4’er santim daha fazla alana sahip. Tüm bu sayılarla birlikte bagaj hacmi de yaklaşık 45 litre daha fazla olan Arona, potansiyel bir crossover alıcısını cezbeden tüm “boyut” özelliklerini bünyesinde barındırıyor.

Kaputun altında Volkswagen Grubu’nun bir çok modeline can veren 1 litrelik 3 silindirli yeni EcoTSI motoru kullanan Arona, hem makul performans hem de ekonomiyi bir arada sunmak için başarısı kanıtlanmış bir formülü kullanıyor. 3 silindirli ünitenin 115 beygir gücüyle ve 200 Nm torkuyla hızlanma isteklerine tatmin eden karşılıklar veren Arona, sağ ayağınıza hakim olduğunuz takdirde 5.5-6 lt/100km civarı bir tüketim verisiyle yüzünüzü güldürmeyi başarıyor. Tabi 3 silindirli üniteden yükselen tınılara karşı koymayı başarabilirseniz.

Güç ünitesinin hem dinamik hem de ekonomik karakterine katkı sağlayan en önemli rollerden biri ise DSG’ye düşüyor. İsteklerinize olabildiğince hızlı ve doğru şekilde cevap vermeye çalışan şanzıman, Arona ile biraz eğlenmek istediğinizde en büyük destekçiniz oluyor. Fakat otomobilin yapay ve haddinden fazla yumuşak direksiyon sistemi ve konfor odaklı süspansiyonlar bu eğlencenin kısa sürmesine neden oluyor. Sınırlarının dışına çıkma konusunda fazlasıyla aceleci davranan Seat Arona, tutunmanın sona erdiği durumlarda kontrolsüzce önden kayma eğilimi gösteriyor. ESP sisteminin korumacı yapısı ise Arona’nın arka bölümünün çizgisinden sapmasına çok fazla izin vermiyor. Ekonomik sürüşlere odaklanmakta fayda var.

Her ne kadar aynı platformu kullansa da Ibiza’ya benzememe konusunda fazlaca çaba sarf eden Arona, kendine özgü LED stoplarıyla ve  çift renkli gövde yapısıyla dikkat çekmeyi başarıyor. C sütunu üzerine işlenmiş X harfi, otomobilin en üst donanımı paketi Xcellence ile donatıldığının ipucunu veriyor. Ön bölümdeki geniş havalandırma ızgarası, tampondaki keskin hatlar, arka bölümdeki difüzör ve bagaj spoyleri ise Arona’nın “sportif” karakterine vurgu yapıyor. Bu ufaklığın rakiplerini tasarım konusunda geride bırakmaya yetecek kadar havası olduğu bir gerçek.

Kokpitte yine Ibiza’dan çok da farklı görünmeyen Arona, Alcantara koltuk döşemesiyle ve kabinin çeşitli bölgelerine yerleştirilmiş beyaz kaplamalarla kalite algısını yukarı çekmeyi başarıyor. Beyaz dikişli deri direksiyon simidi ve ön konsol ise aynı kontrastı devam ettiriyor.

Uzun zamandır Seat modellerinde görmeye alışık olduğumuz gösterge tablosunu ve bilgi ekranını kullanan Arona, Apple CarPlay ve Android Auto gibi mobil bağlantıları destekleyen 8inçlik bilgi-eğlence sistemi ekranını Xcellence ve FR donanım ile birlikte standart olarak sunuyor.

117.500 TL’lik bir fiyat etiketine sahip Arona, tarzıyla ve verimli motoruyla rakiplerini terletecek gibi duruyor.

Yazı: Mehmet Akif Doğan

Fotoğraf: Gürkan Çağlar

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir