Autocar Özel | BMW 520i vs 530i

Küçülen hacimler sonrasında otomobilllerin arkasında yazan model numaralarından motor hacimlerini anlamak çok güç oldu. Biz de bunun iki örneği; 1.6 litrelik motora sahip 520i ile 2.0 litrelik motora sahip 530i’yi karşı karşıya getirdik.

Doksanlı yıllardan bu yana otomobil dergilerinin vazgeçilmez konularından bir tanesi; “bu motor bu kasayı çeker mi?”. Genellikle büyük kasaya sahip modellere koyulan küçük hacimli motorlar bu sorunun oluşmasını sağlıyordu. Son yıllarda downsizng dediğimiz küçük hacimli ve aşırı beslemeli verimli motorlar nedeniyle bu soru yavaş yavaş ortadan kalkıyor. Fakat BMW’nin test parkına giren yeni 520i ve arkasından alacağımız 530i bu eski konuyu yapmamızın temelini attı.

520i

Bu yazıda otomobile ait tasarım, donanım gibi detaylara çok yer vermeyeceğimi belirtmek isterim. Dış görünümden bahsetmemiz gerekirse M Sport opsiyon listesine sahip olan iki test otomobilimiz sportif görüntüsüyle dikkat çekiyor. Özellikle 520i’de kullanılan renk modelin detaylarını gösteriyor.

Her iki test otomobili benzer donanımla geldiği için işimiz önemli ölçüde kolaylaştı. 5 serisi gerek önde gerekse arkada geniş yaşam alanı sayesinde sınıfının gereksinimlerini karşılıyor. 530i’de seçilen koyu renk döşemeler, otomobilin daha karanlık görünmesine neden oluyor.

530i

Gelelim asıl konumuza. 520i, BMW’nin birçok modelinde kullanılan ve oldukça başarılı 1.6 litrelik turbo beslemeli motoruyla geliyor. D sınıfı sedanda 1.6 litre motor görmek birçok kişi için hala soru işareti. Fakat 520i için durum biraz daha farklı. 170 beygir güç ve 250 Nm tork üreten bu motor 520i için yeterli performans sunuyor. Fabrika verisi olarak açıklanan 8.3 saniyelik 0’dan 100 km/s hızlanması kulağa ilk başta düşük gibi gelebilir. Fakat kullanım sırasında motorun güç ve hacim eksikliğini ilk etapta hissetmiyorsunuz.

Bunun altında 8 ileri otomatik şanzımanın çok verimli çalışması da yatıyor. Maksimum hızı 226 km/s olarak açıklanan BMW 520i, bu sürate rahatlıkla ulaşabiliyor. Konu ara hızlanmalara geldiğinde ise 520i’nin çok parlak olduğunu söyleyemem. Bunda otomobilin 1605 kilogram olarak açıklanan ağırlığı ve torkun 2000 d/dak’da gelmeye başlaması etkili oluyor. Bu yazdıklarım sollama gibi anlık hızlanma gerektiren durumlarda sizi tehlikeye atacağını aklınıza getirmesin.

520i

Hızlanma sırasında gaza çok yüklendiğinizde bunu tüketim rakamlarında görüyorsunuz. Ama bu istediğiniz hıza ulaşana kadar sürüyor. Hızınızı belirli ortalamada tuttuğunuzda  8 ileri şanzıman yakıt tüketiminizi düşürmek için size çok bir şey bırakmıyor.

Gelelim 530i’ye. BMW 530i’nin kalbinde 2 litrelik turbo beslemeli motor ile geliyor. 252 beygir güç, 350 Nm tork üreten motor sayesinde 530i, 6.2 saniye gibi iddialı sürede 0’dan 100 km/s hıza ulaşıyor. Burada motorun gücü kadar 1450 d/dak’dan itibaren kullanıma sunulan torkun önemli artısı var. Bu sayede kesintisiz hızlanma sunan 530i, maksimum hızına ulaşma konusunda da 520i’den daha istekli. 250 km/s olarak açıklanan maksimum hızına ulaşmak ise kesinlikle çok rahat. 520i’de beni rahatsız eden ara hızlanma konusunda ise 530i çok daha başarılı. Güç ve torku daha yüksek olması kadar torkun daha düşük devirde gelmesi gaz pedalının her zaman dolu olmasını sağlıyor.

530i

Gelelim yakıt tüketimine. Fabrika verilerine baktığımızda her iki modelin yakıt tüketimlerinin birbirine çok yakın olduğunu görüyoruz. Şehir içi kullanımda her iki modelde benzer tüketim değerlerine ulaştık. Fakat 520i ile arka arkaya ara hızlanma gerçekleştirdiğinizde anlık yakıt tüketimi artıyor. Şehir dışı kullanımda ise 8 ileri şanzıman sayesinde benzer tüketimlere imza atmanız mümkün. Fakat fabrika verilerine yakın tüketimler için gaz pedalına dikkatli davranmanız gerekli. Eğer yüksek performanslı kullanım tercih ederseniz tüketim değerleriniz doğrudan yükseliyor. Hacim artısı sayesinde performanslı kullanımda 530i, 520i’ye göre “birazdaha az” yakıt tüketimi elde edebiliyor.

530i

520i

Peki hangisini tercih etmeli? Her iki modelin baz donanımına baktığımızda arada yaklaşık 96,000 TL’lik bir farkın olduğunu görüyoruz. Ülkemizdeki vergi yapılandırması bu farkın açılmasına neden oluyor. Bu da birçok tüketicinin satın alma tercihini doğrudan etkileyecektir. Aradaki fark C sınıfı bir hatchback alacak kadar yüksek.

520i tercih edilmeli mi? Her iki modelle gerçekleştirdiğim sürüşlerin ardından 530i’nin performans ile öne çıktığını gördüm. Fakat 520i dengeli ve yeterli performansıyla öne çıkmayı başarıyor. Tüketim konsunda da başarılı tüketimlere imza atması 520i’nin bir diğer artısı.

 

Konu performans ise 530i’nin yıldızı burada parlıyor. Hacim, tork ve güç artısını gaz pedalına dokunduğunuz her an hissediyorsunuz. Bu artıların avantajlarını performanslı kullanımda ve uzun yol tüketiminde görebiliyorsunuz.

Peki benim tercihim ne olurdu? Mantığım ve kalbim kesinlikle 520i’den yana. Aradaki fiyat farkı, tüketim konsunda ciddi farklılık olmaması ve “motorun kasayı çekmesi” bunda önemli etken. Fakat aradaki fiyat farkıönemli değilse 530i yazısı otomobilin arkasına daha çok yakışıyor.

Yazı: Egemen Özten

Fotoğraflar: Gürkan Çağlar

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir